Článek
Rektor Karlovy univerzity Václav Hampl řekl, že Palachova bolestivá oběť nemá nějaké jednoduché, snadno přenositelné poselství. „Jan Palach umřel proto, že chtěl velmi důrazně oslovit společnost a varovat ji před šířící se lhostejností a kompromisy, které pozvolna vedly do pekel, jak mu později dala historie za pravdu,“ řekl Hampl.
„Poselství, které na mě promlouvá z činu Jana Palacha, je toto: Pozor na laciná gesta. Jeho gesto bylo naprosto vážné, draze zaplacené. A my žijeme v kultuře, kde laciných gest je hodně,“ uvedl Hampl
Děkan filozofické fakulty Michal Stehlík navázal, když řekl, že dnešní veřejný prostor je zahlcen relativizací. „Jako by se nehodil k odkazu Jana Palacha a Jan Palach jako by se nehodil k naší společnosti v roce 2014,“ řekl Stehlík. Lidé si u příležitosti výročí kladou otázku, v čem byl Palachův čin výjimečný vedle nesmírného utrpení, jež se týkalo i jeho nejbližších.
Účastnili se i studenti
„Je to otázka pro nás samé, jestli příliš často nerelativizujeme a tím pádem nejsme příliš lhostejní. Zkusme věřit, že některé pojmy jsou stále ještě skutečné, že ještě stále existuje reálná hranice mezi správným a nesprávným,“ uvedl Stehlík.
Vzpomínky se účastnili studenti. Jan Pilip ze studentské rady filozofické fakulty upozornil na literární soutěž na palachovské téma. Řekl, že vysokoškolští studenti hodlají navštěvovat střední školy a mluvit o Palachově oběti. „Demokracie se nebuduje jednou, buduje se každý den,“ prohlásil Pilip.
Vedení univerzity a fakulty položilo k pamětní desce, jíž vytvořil sochař Olbram Zoubek, věnce. Učinil to i pražský primátor Tomáš Hudeček (TOP 09), který s projevem coby politik nevystoupil. K věnci přidal svíčku a po něm totéž udělali studenti. Asi stohlavý průvod se svíčkami se přes nábřeží a Národní třídu vydal na Václavské náměstí k pomníku sv. Václava.
Mnozí se později vrátili na fakultu, anebo se účastnili diskuse v Lucerně o vlivu Palachovy oběti na události z ledna 1989. Palach byl studentem historie, 19. ledna 1969 následkům svého činu ve 20 letech podlehl.