Hlavní obsah

Gripeny mají závady, ale jsou bezpečné

Právo, ada, nig
PRAHA

Čtrnáct švédských nadzvukových stíhaček Gripen se nevyhnulo řadě potíží, které však neměly vliv na bezpečnost. Uvedl to ministr obrany Karel Kühnl (US-DEU) v informaci vládě.

Článek

Právo má k dispozici dokument, který poprvé seznámil ministry s tím, jak to vypadá s plněním závazku o pronájmu strojů.

Od dubna, kdy první stíhačky vzlétly z čáslavské letecké základny, až do konce loňského roku na nich technici a piloti zaznamenali 112 provozních závad. Nalétaly přitom 890 hodin.

Závady se našly především na podvozku, palivovém, komunikačním systému a na programovém vybavení.

"Z hlediska bezpečnosti letového provozu lze konstatovat, že letouny Gripen vykazují vysokou míru bezpečnosti," napsal Kühnl. Podle zprávy se museli piloti v šesti případech potýkat za letu se závadou, která se v odborné hantýrce označuje jako předpoklad letecké nehody. Jde o případy, které ovlivnily nebo mohly ovlivnit bezpečnosti letového provozu. Při těchto situacích je posádka letadla nucena použít nouzových postupů a okamžitě přistát.

"Všechny tyto závady byly bezchybně vyřešeny piloty a neznamenaly vážné narušení bezpečnosti letu," tvrdí ve zprávě bez podrobností ministr. K tomu dodává, že za celou dobu používání stíhaček nedošlo k žádné letecké nehodě.

"Je to docela slušný průměr," zhodnotil spolehlivost strojů na dotaz Práva jeden z bývalých vojenských pilotů. Podle něj se limit závad pečlivě sleduje v rámci NATO.

Související témata:

Výběr článků

Načítám