Článek
Právo má k dispozici dokument, který poprvé seznámil ministry s tím, jak to vypadá s plněním závazku o pronájmu strojů.
Od dubna, kdy první stíhačky vzlétly z čáslavské letecké základny, až do konce loňského roku na nich technici a piloti zaznamenali 112 provozních závad. Nalétaly přitom 890 hodin.
Závady se našly především na podvozku, palivovém, komunikačním systému a na programovém vybavení.
"Z hlediska bezpečnosti letového provozu lze konstatovat, že letouny Gripen vykazují vysokou míru bezpečnosti," napsal Kühnl. Podle zprávy se museli piloti v šesti případech potýkat za letu se závadou, která se v odborné hantýrce označuje jako předpoklad letecké nehody. Jde o případy, které ovlivnily nebo mohly ovlivnit bezpečnosti letového provozu. Při těchto situacích je posádka letadla nucena použít nouzových postupů a okamžitě přistát.
"Všechny tyto závady byly bezchybně vyřešeny piloty a neznamenaly vážné narušení bezpečnosti letu," tvrdí ve zprávě bez podrobností ministr. K tomu dodává, že za celou dobu používání stíhaček nedošlo k žádné letecké nehodě.
"Je to docela slušný průměr," zhodnotil spolehlivost strojů na dotaz Práva jeden z bývalých vojenských pilotů. Podle něj se limit závad pečlivě sleduje v rámci NATO.