Článek
Nyní v celé věci běží řízení EIA o vlivu stavby na životní prostředí. V něm se k dokumentaci Goodman Zdiby Logistics centre mohou vyjadřovat účastníci řízení i veřejnost do 19. dubna.
Své stanovisko už zveřejnila rada Středočeského kraje. Ta se ve čtvrtek k předložené dokumentaci vyjádřila nesouhlasně.
„Středočeský kraj nesouhlasí s dokumentací k záměru Goodman Zdiby Logistics centre a požaduje podrobněji rozpracovat dopravní situaci a vliv na pohodu bydlení, žádá posouzení vlivu na změnu krajinného rázu a zhodnocení vlivů na zdraví obyvatel. Podle Středočeského kraje by projekt v této podobě zřejmě poškodil zdraví obyvatel nebo ho přinejmenším velmi negativně ovlivnil, proto se rada dnes rozhodla dokumentaci odmítnout,“ zdůvodnil ve čtvrtek středočeský radní pro oblast životního prostředí Ivo Šanc (STAN).
Už ve středu kvůli plánované výstavbě hal mimořádně zasedlo obecní zastupitelstvo Zdib. „My jsme společně s opozicí najali odborníka, který zpracovává stanovisko k EIA a teze přednesl na zastupitelstvu. Zastupitelstvo odsouhlasilo základní body, které budou v tom vyjádření odborníka,“ řekl ve čtvrtek Novinkám místostarosta obce Jiří Žáček.
Závěry schválili ve dvou usneseních téměř jednomyslně. Požadují v nich přepracování dokumentace, kterou předložila společnost Goodman.
Také v nich zastupitelé vyslovili nesouhlas s dokumentací, protože prý stavba není v souladu s územním plánem obce a narušuje krajinný ráz neúměrnou hmotou hal vedle kulturních památek.
Pochyby o výškopisu
Proti výstavbě hal protestují i místní občané. Obyvatelé Zdib i okolních obcí už v minulosti sepsali proti halám petici a vznikla také občanská iniciativa Stop haly Goodman Zdiby.
Kritici hal argumentují třeba obavami z nárůstu dopravy — tvrdí, že do oblasti kvůli halám přijede denně o 1600 aut víc než nyní — ale výhrad mají víc. Mají například pochyby o výškopisu v dokumentaci.
„Společnost počítá s rovinným pozemkem, který ale ve skutečnosti není rovinný, a v jednom místě by dokonce byli výš o 5,5 metrů, než dovoluje územní plán,“ uvedla členka zmiňované iniciativy Eva Slavíková.
Také zastavěná plocha prý bude větší, než jak společnost uvedla v dokumentaci. Podle iniciativy společnost nezapočítala pomocné stavby a u jedné z hal je plocha uvedená pouze zhruba. „Třetí bod je, že stavba jednoznačně bude mít negativní vliv na okolní budovy, což náš územní plán přímo pro tuto plochu zakazuje,“ dodala Slavíková.
Společnost Goodman uvedla, že je připravená ve Zdibech realizovat řešení za účelem zvýšení plynulosti dopravy v daném místě, tedy zafinancovat stavbu světelně řízené křižovatky místo stávajícího kruhového objezdu. Ke konkrétním výhradám obce se ale firma vyjádřit odmítla. „K této věci se bohužel nemůžeme vyjádřit, protože stanovisko obce jsme neobdrželi. Postupujeme v souladu s platnou legislativou,“ sdělil Novinkám mediální zástupce společnosti Michal Procházka.