Hlavní obsah

Gigafactory: Na dopadovou studii chybí data

Dopadová studie ohledně obří továrny na výrobu baterií do elektroaut, která možná vyroste na bývalém armádním letišti v Líních u Plzně, ještě nevzniká. Kraj ji zadá zřejmě až po rozhodnutí investora, jímž je Volkswagen. Informaci deníku Právo v pondělí potvrdil plzeňský hejtman Rudolf Špoták (Piráti).

Foto: Kateřina Šulová, ČTK

Tři desítky pilotů protestovaly před německou ambasádou v Praze proti výstavbě továrny Volkswagenu místo letiště v Líních u Plzně. Archivní foto.

Článek

Automobilový koncern ještě zvažuje lokality v Polsku a Maďarsku. Verdikt padne pravděpodobně už koncem roku. „Zatím vůbec nemáme vstupní údaje. Chybějí nám data o tom, jak bude výroba vypadat. Odhadem tam bude čtyři až pět tisíc zaměstnanců. Potřebujeme znát detaily týkající se obsahu výroby, například do jakých rizikových kategorií budou pracovní místa spadat,“ nastínil Špoták.

Ministerstvo: Už v nejbližších dnech

Podle vlády je výstavba gigafactory klíčovou investicí pro Českou republiku, projekt vyjde na zhruba 120 miliard korun.

„Dodnes jsme od ministerstva průmyslu a obchodu nedostali podklady. Předpokládáme, že počká na rozhodnutí Volkswagenu, zda bude kladné, či záporné. Rozumím tomu, že resort nebude investovat do dopadové studie, když by průmyslová zóna v České republice nakonec nebyla,“ doplnil hejtman.

Stovky lidí protestovaly proti rušení letiště v Líních

Domácí

Mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) Vojtěch Srnka v pondělí deníku Právo napsal, že potřebná data jsou připraveni zástupcům kraje poskytnout už v následujících dnech.

Dokument má zhodnotit, jak obří továrna ovlivní dopravu, životní prostředí, bydlení, vzdělávací i sociální systém. Právě po něm už dlouhé měsíce volají starostové okolních obcí. Dosud se nedočkali. „Tento požadavek jsme oficiálně vznesli už prvního června. Původně mohla studie sloužit k tomu, aby zodpověděla, zda vůbec území takový projekt unese a zda si ho může dovolit. To už se řešit nebude, doba se propásla, je to velká škoda,“ řekl starosta Dobřan Martin Sobotka (Aktivní Dobřany).

Bernard: Bez dohody s obcemi to nepůjde

Podle jeho názoru je zásadní, aby teď vznikl kvalitní dokument, který zahrne všechny dotčené obce, zároveň definuje veškeré dopady a také stanoví kompenzace. Krajský náměstek pro životní prostředí a zemědělství Josef Bernard (STAN) doplnil, že hlavní prst na spoušti drží stále obce, které vlastní část pozemků na letišti. „Pokud nebude dohoda s obcemi, projekt nebude,“ podotkl.

Zároveň uvedl, že věří v robustní zákonné systémy, řadu předpisů a povolovacích procesů, které nedovolí jakékoli zneužití. Vládní zmocněnec a koordinátor projektu za MPO Hynek Brom před časem Právu sdělil, že dopadová studie není pro koncern podmínkou. „Klíčová jsou usnesení vlády,“ uvedl.

Líně jako Žatec či Holešov? Letiště ustoupila velkolepým plánům a nakonec zela prázdnotou

Domácí

Výběr článků

Načítám