Článek
Na podzim tři zastupitelé ze sedmi rezignovali, a tak jejich počet klesl pod zákonné minimum. Právě Nová Ves leží poblíž záložního armádního letiště v Líních, kde možná Volkswagen postaví obří továrnu na výrobu baterií do elektroaut. „Už dlouho máme pocit, že vedení obce dělá málo pro to, aby projekt zastavilo,“ zdůraznila místopředsedkyně spolku Petra Hogerová.
Připomněla, že pro obec je závazné referendum. Podle něj má Nová Ves udělat všechno pro to, aby zabránila vzniku strategického podnikatelského parku v Líních, a především neposkytla potřebné pozemky. „Lidé také ve veřejném hlasování odmítli severní sjezd z dálnice, který by měl gigafactory napojit. Chceme, aby se referendum plnilo,“ uvedla místopředsedkyně.
Spolek rovněž žádá, aby severní sjezd byl ze Zásad územního rozvoje (ZÚR) Plzeňského kraje, které teď zadalo hejtmanství kvůli gigafactory, odstraněn. „Rozhodně podáme podněty. Rádi bychom se také účastnili jednotlivých řízení a jednání se zástupci investora a státu,“ doplnila.
Lidé z okolních obcí si řeknou své ke gigafactory. Konečně
Současný starosta Miroslav Sedlák však upozornil, že otevřený dopis je adresovaný čtyřčlennému zastupitelstvu, které v současnosti není usnášeníschopné. „Já v něm ani nejsem, jsem pouze pověřený vedením obce,“ podotkl.
Dodal, že dokument navíc podepsala předsedkyně spolku Marie Gillichová. „Ta je zastupitelkou. Vždyť se může na cokoliv zeptat. Tomuto přístupu nerozumím,“ divil se starosta.
Nemáme informace, stěžuje si spolek
Iniciativu spolku považuje za předvolební politický boj. Hogerová to ale odmítla. „Starosta a místostarosta nedávají ostatním zastupitelům informace,“ sdělila. Později poslala otevřený dopis znovu a adresovala ho už pověřencům obce.
Sedlák, stejně jako zástupci dalších okolních obcí, se pravidelně účastní schůzek se zástupci investora, ministerstva průmyslu a obchodu i dopravy. „Referendum respektujeme. A na každém setkání připomínáme, že s klíčovými pozemky, které na letišti máme, nic neuděláme,“ řekl Sedlák.
Zopakoval, že rozhodně není pro gigafactory. „Ale pokud tady bude, musíme vyjednat pro obyvatele co nejlepší podmínky. „Už jsme prosadili, aby se zóna celkově zmenšila, byla co nejdál od obce a vznikla zelená ochranná pásma. Namísto severního sjezdu bude jižní a doprava nepovede přes Novou Ves,“ shrnul starosta. Podněty na ZÚR teprve chystají, protože ještě nedostali od hejtmanství návrh jejich znění.
Česká vláda investici za 120 miliard prosazuje, považuje ji za klíčovou pro automobilový průmysl. Koncern se rozhoduje mezi ČR, Polskem a Maďarskem. Verdikt snad padne letos v červnu. Továrna by zaměstnala přibližně 4000 lidí. Proti záměru vystupují piloti i zástupci areoklubů, kteří by přišli o letiště. Petici proti gigafactory podepsalo více než 10 tisíc lidí.