Článek
V průběhu měsíce došlo ke kolapsu dopravy kvůli nehodám už třikrát. Přitom silnice I/13 mezi Libereckem a Frýdlantskem je specifická krkolomnými serpentinami a častými nehodami i v době, kdy omezení nejsou. Navíc se k uzavírce přidala i výluka na železnici, a tak vlaky na Frýdlantsko nahradily autobusy.
Do výběžku se řidiči dostanou jedinou cestou
„Fatální problém je v tom, že povolování staveb vůbec nikdo nekoordinuje. Kvůli situaci, která nastala, jsem svolal i mimořádnou bezpečnostní radu,“ uvedl starosta Frýdlantu Dan Ramzer (ODS).
Společně se zástupci okolních obcí, policie, hasičů i správci silnic se dohodli na postupech při mimořádných událostech, což byla i zmíněná nehoda u Dětřichova. Při ní se ukázalo, jak je situace kritická.
„Uvízla jsem při té nehodě v objížďce na úzké silnici mezi poli. Bylo to sjízdné, dokud jsem v protisměru nepotkala autobus. Kdyby nás nenaváděli hasiči, zůstaneme někde na poli. Normálně mi cesta z Liberce do Frýdlantu trvá kolem čtyřiceti pěti minut, takhle jsem jela téměř hodinu,“ popsala jedna z řidiček Martina Kudrnová.
Frýdlantem nyní každý den projíždí až patnáct tisíc aut. Přes město totiž musí jezdit i lidé třeba z Hejnic nebo Raspenavy. Navíc provoz zahušťují náhradní autobusové spoje jezdící místo vlaků. Silnice je jednou z hlavním přístupových cest z Česka do Polska.
Stavbu nové silnice brzdí nesouhlas jediné obce
„Nastalá situace plodí různé emoce. Nová výpadovka, která se plánuje, je řešením. Cesta serpentinami, obslužnost kamionové dopravy, obtížná zimní údržba. To všechno by vyřešila,“ řekl starosta Raspenavy Josef Málek (Za obnovu obce).
Již několik let na Frýdlantsku čekají na zahájení stavby nové silnice I/13 z Krásné Studánky do Dětřichova, která by znamenala převedení provozu přes riziková místa, jimiž jsou zmíněné serpentiny a Albrechtický kopec. V současnosti je projekt ve fázi územního rozhodnutí, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) společně s energetiky už připravují přeložky vysokého napětí. Letos v říjnu plánuje ŘSD vysoutěžit zhotovitele dokumentace pro stavební povolení. Zahájení stavby je zatím plánováno na konec roku 2027.
Pod vrchol Ještědu vyvezou turisty autobusy
Proti navrhované stavbě se staví obec Nová Ves, jejímž katastrem má část nové silnice vést. „Nechceme zamezit zlepšení dopravy na Frýdlantsko, jsme ale proti variantě, která byla vybraná,“ objasnil starosta Nové Vsi Vratislav Nečina (Naděje pro Novou Ves). Především jim vadí navržený most, který má tvořit část přeložky.
Zvolenou variantu považuje ŘSD za vhodnou. Nyní je silnice I/13 mezi Krásnou Studánkou a Frýdlantem vedena hustou zástavbou Mníšku a Albrechtic a nelze ji rozšiřovat.
„Stávající silnice má prudká stoupání i klesání, ostré oblouky a mnoho konfliktních míst při křížení či připojení místních komunikací. Nová silnice jednoznačné pomůže vyřešit obtížnou dopravní situaci související s uzavírkami i zastavením dopravy směrem na Frýdlant při nehodách. Umožní také další rychlé spojení s Frýdlantským výběžkem v každém ročním období, aby se neopakovala problematická situace dostupnosti, která se vyskytla při povodních v roce 2010,“ popsal Jan Wohlmuth, ředitel liberecké Správy ŘSD.
Nová silnice se vyhýbá zastavěnému území, lidé žijící v její blízkosti díky přeložce už nebude tolik tížit hluk a emise jako nyní a vyřešen bude i problém vysoké nehodovosti.