Hlavní obsah

Fotit se při rychlé jízdě jako Turek? Ego za volant nepatří, míní instruktorka autoškoly i policie

3:56
3:56

Poslechněte si tento článek

Policie apeluje na řidiče, aby nepodléhali dojmu, že dálnice jsou závodním okruhem. Takový pocit v mnohých mohl vyvolat europoslanec Filip Turek, když se pochlubil fotkou dokládající jeho jízdu v rychlosti až 250 km/h. Záležitost řeší policie. Příklad, který tím jako veřejná osobnost dává mladým řidičům, ale není podle policie ani některých instruktorů autoškol hoden následování.

Foto: Ředitelství dálnic a silnic ČR

Ilustrační fotografie

Článek

„Studentům na úvodní hodině vždy kladu na srdce, že ego za volant nepatří, že je důležité ctít pravidla, a hlavně předvídat. My instruktoři si většinou studenty zkrotíme, horší je to s mladými na silnicích, kteří už řidičák mají,“ popisuje svou zkušenost instruktorka a majitelka plzeňské Autoškoly bez stresu Jana Homolová.

Ukázněnosti řidičů podle ní nepřidává ani doba influencerů, kteří mají nutkání se při vysoké rychlosti natáčet a dělají z toho trend.

Europoslanec Turek, dříve automobilový závodník, rád sdílí fotky nebo videa aut. Po zveřejnění snímku, na němž je zachycen, jak jede rychlostí přesahující 200 km/h, se nechali strhnout další řidiči, kteří se tím chlubí na sociálních sítích.

„Dokud se tihle instagramoví piráti silnic nebudou exemplárně trestat nebo se nestane tragédie, budou je hlavně mladí rádi napodobovat,“ myslí si Homolová.

A stejně to vidí i policie, která začala Turkovu rychlou jízdu prověřovat. On naznačuje, že k ní došlo v Německu, kde je v některých místech rychlost neomezená. Při bližším zkoumání fotografií se spíše zdá, že jde o D5 směrem na Prahu, kde je povoleno max. 130 km/h.

„Zejména veřejně známé osobnosti mají všeobecně tendence příkladem se stávat a je na nich, k čemu tento svůj potenciál využijí. Skvělou příležitostí může být pozitivní ovlivnění vývoje dopravní nehodovosti příkladným a zodpovědným chováním v provozu. Bezohlednost nejen na naše silnice prostě nepatří,“ uvedli zástupci policie.

„Nejde totiž o nic menšího než o lidské zdraví a životy,“ dodávají.

Čelem se k dopravnímu prohřešku postavil nedávno předseda lidovců Marek Výborný, který se rychlou jízdou vybodoval a přišel o řidičák. Opakovaně se omluvil a zdůraznil, že to nebylo vhodné.

„Řízení jako na playstationu“

Část kritiků se domnívá, že zveřejněním fotky a následnou rozvířenou debatou se europoslanec snaží odklonit pozornost od svého setkání se zástupci íránského režimu, na což upozornil server Neovlivní a někteří politici se proti tomu chtějí soudně bránit.

V každém případě ale tím nepřímo nabádá k nebezpečné jízdě, přes své sociální sítě má výrazný vliv na mladé řidiče. Někteří kolegové z europarlamentu, například Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), to označili za zbytečné machrování.

„Při výcviku se občas najdou studenti - a budu upřímná - hlavně kluci, kteří na začátku kurzu berou řízení jako hru na playstationu. Ještě horší jsou ti, co přicházejí se ‚zkušenostmi‘, protože jim auto potají půjčuje táta nebo kamarád třeba od 15 let,“ líčí zkušenosti z výcviku mladých řidičů Homolová.

Neznají podle ní pokoru a hned při první jízdě dávají najevo, že řídit umí a kurz je pro ně jen formalita.

„Pokud si to včas nepřepnou v hlavě, zůstávají jim špatné návyky a závěrečné zkoušky pod dohledem komisaře neudělají. Naštěstí jde jen o výjimky,“ dodává instruktorka.

Výběr článků

Načítám