Hlavní obsah

Firmy se domluvily a předražily nabídku na údržbu silnic o miliardu, tvrdí kraj. Řízení zruší

Středočeský kraj

Vedení Středočeského kraje se ve čtvrtek chystá zrušit velkou zakázku na údržbu silnic v oblasti Mladoboleslavska, a jak upozornil Radiožurnál, patrně se kvůli problému obrátí na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Podle zápisu dozorčí rady Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje se smluvilo osm firem a společně daly jedinou nabídku předraženou o miliardu korun.

Video: Radek Plavecký, Novinky

Článek

„Krajská správa silnic obdržela jedinou nabídku, která nevyhovuje zadávacím podmínkám a je nad maximální částku předražena zhruba o jednu miliardu. KSÚS tedy zájemce vyloučí a vzhledem k tomu, že nezbude žádný další subjekt, je nutno zadávací řízení zrušit,“ uvedl v zápisu dozorčí rady náměstek ředitele správy silnic pro veřejné zakázky Lukáš Nikl.

O zakázku na správu silnic v hodnotě přes 2,6 miliardy korun se přihlásilo sdružení osmi původních dodavatelů, jimž chtěl kraj nynější nepříliš výhodné smlouvy vypovědět, jak se píše i v zápisu z jednání dozorčí rady.

Foto: Radek Plavecký, Novinky

Opravy silnic ve středních Čechách, ilustrační foto

Hejtmanka Petra Pecková (STAN) Novinkám potvrdila, že vyhlášená soutěž na letní a zimní údržbu nedopadla podle představ a kraji by se starost o silnice výrazně prodražila.

„Výsledek považuji, kulantně řečeno, za nedobrý. Ne nadarmo jsme už v minulosti podávali na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže podnět pro podezření z kartelové dohody firem ve Středočeském kraji. Teď se ukázalo, že jediná nabídka přišla právě od sdružení firem, které jsou stávající a které daly cenu výběrového řízení o miliardu vyšší, než byla maximální předpokládaná hodnota zakázky stanovená podle tržních konzultací,“ uvedla Pecková, podle níž je škoda, že se do soutěže nehlásili jiní hráči na trhu ani jiné velké firmy.

Foto: Radek Plavecký, Novinky

Opravy silnic ve středních Čechách, ilustrační foto

K tendru přišlo přes šest stovek dotazů, ale nabídka nakonec dorazila jediná, značně předražená. Na základě doporučení dozorčí rady správy a údržby silnic vedení kraje patrně ve čtvrtek 10. října rozhodne o dalším postupu.

Nová vlastní organizace

Krajští radní by měli mít na stole několik variant, jak v zajištění oprav a údržby silnic pokračovat. Je to od prodloužení stávajících smluv přes nový tendr až po vznik vlastní organizace.

Údržbu železnice provádí v Japonsku obří humanoidní robot

Věda a školy

„Nejpravděpodobnější varianta je zrušení tendru a vyhlášení nového. Stávající smlouvy platí do konce března 2025, takže by měla být letošní zimní údržba zajištěna,“ ujistila hejtmanka. „Je to podnět pro úvahy, zda zcela nezměnit systém správy a údržby silnic,“ potvrdila možnost radikální změny. Dál by kraj služby nezadával soukromým firmám, ale vytvořil by vlastní zázemí, něco na způsob technických služeb, jaké mají města. „Vznikla by organizace Středočeského kraje, aby ti, kteří se budou o silnice starat, byli zaměstnanci kraje,“ nastínila Pecková.

„K vytvoření vlastní organizace si musíme udělat ekonomický model, zda by to dávalo ekonomicky smysl, zda bychom to finančně, časově a personálně zvládli, tak daleko ještě nejsme,“ upozornila Pecková.

Na Pražském okruhu je omezení, potrvá rok. Silničáři budou brousit asfalt

Ekonomika

Výběr článků

Načítám