Článek
„Krajská správa silnic obdržela jedinou nabídku, která nevyhovuje zadávacím podmínkám a je nad maximální částku předražena zhruba o jednu miliardu. KSÚS tedy zájemce vyloučí a vzhledem k tomu, že nezbude žádný další subjekt, je nutno zadávací řízení zrušit,“ uvedl v zápisu dozorčí rady náměstek ředitele správy silnic pro veřejné zakázky Lukáš Nikl.
O zakázku na správu silnic v hodnotě přes 2,6 miliardy korun se přihlásilo sdružení osmi původních dodavatelů, jimž chtěl kraj nynější nepříliš výhodné smlouvy vypovědět, jak se píše i v zápisu z jednání dozorčí rady.
Hejtmanka Petra Pecková (STAN) Novinkám potvrdila, že vyhlášená soutěž na letní a zimní údržbu nedopadla podle představ a kraji by se starost o silnice výrazně prodražila.
„Výsledek považuji, kulantně řečeno, za nedobrý. Ne nadarmo jsme už v minulosti podávali na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže podnět pro podezření z kartelové dohody firem ve Středočeském kraji. Teď se ukázalo, že jediná nabídka přišla právě od sdružení firem, které jsou stávající a které daly cenu výběrového řízení o miliardu vyšší, než byla maximální předpokládaná hodnota zakázky stanovená podle tržních konzultací,“ uvedla Pecková, podle níž je škoda, že se do soutěže nehlásili jiní hráči na trhu ani jiné velké firmy.
K tendru přišlo přes šest stovek dotazů, ale nabídka nakonec dorazila jediná, značně předražená. Na základě doporučení dozorčí rady správy a údržby silnic vedení kraje patrně ve čtvrtek 10. října rozhodne o dalším postupu.
Nová vlastní organizace
Krajští radní by měli mít na stole několik variant, jak v zajištění oprav a údržby silnic pokračovat. Je to od prodloužení stávajících smluv přes nový tendr až po vznik vlastní organizace.
Údržbu železnice provádí v Japonsku obří humanoidní robot
„Nejpravděpodobnější varianta je zrušení tendru a vyhlášení nového. Stávající smlouvy platí do konce března 2025, takže by měla být letošní zimní údržba zajištěna,“ ujistila hejtmanka. „Je to podnět pro úvahy, zda zcela nezměnit systém správy a údržby silnic,“ potvrdila možnost radikální změny. Dál by kraj služby nezadával soukromým firmám, ale vytvořil by vlastní zázemí, něco na způsob technických služeb, jaké mají města. „Vznikla by organizace Středočeského kraje, aby ti, kteří se budou o silnice starat, byli zaměstnanci kraje,“ nastínila Pecková.
„K vytvoření vlastní organizace si musíme udělat ekonomický model, zda by to dávalo ekonomicky smysl, zda bychom to finančně, časově a personálně zvládli, tak daleko ještě nejsme,“ upozornila Pecková.