Hlavní obsah

Firma nabídla za stavbu mostu u Brna nejnižší cenu, úředníci ji vyřadili. Pak zakázku zrušili

Trpká pachuť zůstala za veřejnou soutěží na zboření a stavbu nového mostu nad železnicí z Brna směrem na Žďár nad Sázavou u Lelekovic na Brněnsku. Krajští silničáři nejprve vyřadili firmu, která nabídla nejnižší částku. Jenže antimonopolní úřad jejich rozhodnutí zrušil. Reakce silničářů? Celou zakázku raději také zrušili.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Jak se Novinkám podařilo zjistit, firma Mitrenga nabídla v soutěži vyhlášené Správou a údržbou silnic Jihomoravského kraje, že stavbu silničního mostu mezi obcemi Česká a Lelekovice nad frekventovanou železniční tratí zvládne za 76 milionů korun.

Druhá nabídka v pořadí ocenila práce na necelých 87 milionů korun. Další nabídky pak byly o čtyřicet až šedesát milionů dražší. Hodnoticím kritériem byla přitom podle veřejně dostupné zadávací dokumentace právě cena.

Firma Mitrenga srazila cenu tím, že počítala s malým omezením provozu na trati. Právě omezení provozu zakázky prodražují.

Máme za to, že by mohlo dojít k ohrožení bezpečnosti provozu na dráze
Monika Švehlová

Podle krajských silničářů ale byla nabídnutá cena příliš nízká, a proto ji ze soutěže vyřadili. Úředníci nevěřili, že oprava s minimem uzavírek bude bezpečná, výluky stejně budou muset být a zakázka se v důsledku prodraží. Jenže společnost se obrátila na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a ten postup úředníků označil za nezákonný a firmu vrátil zpět do hry. V reakci na to byla soutěž zrušena.

Nová zakázka zatím v nedohlednu

Mohlo by se tak zdát, že než by úředníci přiklepli zakázku nejnižší nabídce, raději celou soutěž zrušili. A to i za cenu, že stavba nevyužije současné výluky na trati a cestujícím tak bude ztrpčovat život i v době, kdy by mohl být provoz na frekventované železnici obnoven.

Podle mluvčí krajských silničářů Moniky Švehlové panovaly právě obavy o bezpečnost na stavbě.

„Dle našich zkušeností a odborného posouzení je návrh výluk v řádech hodin nedostačující. Máme za to, že by mohlo dojít k ohrožení bezpečnosti provozu na dráze a také pracovníků dodavatele, protože místo realizace je velmi stísněné a koleje jsou v bezprostřední blízkosti opěr mostu,“ napsala Novinkám.

Podle rozhodnutí silničářů podepsaného jejich šéfem Romanem Hanákem, s kterým se Novinky seznámily, byla zakázka zrušena i proto, že by se nabídky musely znovu posuzovat ,a došlo by tak k průtahům.

Zda na zrušení zakázky nedoplatí cestující v podobě dalších výluk, silničáři zatím nevědí. „Vzhledem k tomu, že nevíme, kdy bude zakázka zadána, nedokážeme říci, nakolik a kdy naše stavba ovlivní provoz dotčené trati,“ dodala mluvčí.

Nezbourat, ale opravit. Experti ukázali, jak by mohl vypadat pražský železniční most s třetí kolejí

Domácí

Výběr článků

Načítám