Hlavní obsah

Financování Okamurovy kampaně halí nejvíc mlhy, zjistila Transparency

Praha

Z 11 uchazečů, kteří podali přihlášku k přímé volbě prezidenta republiky, je kampaň Tomia Okamury nejméně transparentní. Vyplývá to z průběžného hodnocení, které v úterý představil šéf neziskové organizace Transparency International ČR (TIC) David Ondráčka. Za Okamurou se umístila Jana Bobošíková, naopak nejvíce otevřené financování předvolebních akcí má podle TIC Jan Fischer.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Tomio Okamura

Článek

Míru transparentnosti hodnotí organizace na základě 13 kritérií, přičemž vychází z informací, které kandidáti uvádějí na webových stránkách nebo sociálních sítích, případně z odpovědí na přímé dotazy TIC. Sleduje se také způsob komunikace jednotlivých kandidátů s veřejností.

"V rámci projektu bude TIC průběžně zpracovávat odhady skutečných nákladů na pořádání volebních akcí, na inzerci v médiích a na billboardech," uvedla Ondráčka. Tyto odhady pak bude porovnávat s reálnými příjmy a výdaji uchazečů až do samotných voleb. Aktualizované hodnocení kandidátů bude dostupné na www.transparentnivolby.cz.

Při sledování nákladů na volební kampaně jednotlivých kandidátů výrazně pomáhá zákonná povinnost zřídit transparentní účet. "Účty sice nemohou poskytnout kompletní obrázek a odpověď na otázku financování kampaně, ale je to minimálně dobrý začátek, jak donutit politiky skládat účty voličům a široké veřejnosti," podotkl k tomu Petr Vymětal z katedry politologie VŠE v Praze a člen TIC.

Žebříček transparentnosti prezidentských kampaní podle Transparency International (v procentech):
1.Jan Fischer93
2.Karel Schwarzenberg83
3.Zuzana Roithová68
4.Jiří Dienstbier53
5.Miloš Zeman52
6.Přemysl Sobotka49
7.Táňa Fischerová37
8.Vladimír Dlouhý34
9.Vladimír Franz28
10.Jana Bobošíková21
11.Tomio Okamura12

Výběr článků

Načítám