Článek
PR expert Karel Pluhař míní, že by měl stát nechat vůz vydražit. Další odborník na PR Karel Křivan věří, že ferrari může v budoucnosti alespoň pomoci v náboru k policii.
Ferrari F 142 – 458 Italia bylo zabaveno coby majetek pocházející z trestné činnosti. Původně civilní vůz má najeto kolem 2000 kilometrů, deset let byl odstaven a jeho zprovoznění vyšlo na 130 tisíc korun. Policejní vybavení a změna barvy vyšlo na dalších 340 tisíc korun a dosavadní servis na 25 tisíc.
V autě, které dokáže jet 326 km/h, chce policie stíhat silniční piráty a dohlížet na tuningových akcích.
Jako v Dubaji. Česká policie si pořídila služební ferrari
„Tím, že policie zapojuje do služby ferrari, vysílá nejhorší možný signál. Pravicoví voliči požadují úsporný stát, středoví a levicoví sociální pomoc. Policejní supersport funguje spíš jako symbol rozhazovačného státu, který si dopřává luxus. A to v době, kdy občané řeší, z čeho platit účty za energie nebo hypotéku,“ komentoval počin policie Pluhař.
„Kdyby policie vůz vydražila a výtěžek putoval do státního rozpočtu, získala by větší sympatie,“ dodal. Na takový argument však ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) uvedl, že majetek zabavený policií neslouží k záplatování rozpočtu, ale k odškodňování obětí.
Podle Horáka nesklidila policie kritiku od veřejnosti v míře, kterou by sám předpokládal, protože se z ferrari stal zástupný spor.
„Diskuze na Novinkách bývají v podobných kauzách dobrým barometrem toho, co si voliči myslí. Zajímavé je, že i v anketě je to půl napůl, půlce ferrari vadí, půlce nevadí. Mě to docela překvapilo, domníval bych se, že při růstu cen energií a recesi slovo ferrari vzbudí větší poplach,“ poznamenal pro Novinky Horák.
Podle něj je sice počin policie nevhodný, lidé, kteří volili vládní strany, jej však často nekritizují. „Až do prezidentských voleb to bude rozdělené na lidi, kteří volili Babiše, a ty, kteří nemají rádi Babiše. Kdokoliv začne argumentovat tím, že stát měl ferrari prodat, a ne ho dát policii, tak dostane bídu, že určitě volí Babiše a obytňáky a tak podobně. Dokonce to přetlačí vlnu odporu, která se zvedla vůči STAN a která se pomaličku po tom jejich sněmu omezuje,“ míní Horák.
Veřejnost také podle něj zřejmě uvěřila argumentu, že policie bude ve ferrari stíhat piráty silnic. „Je to kvitované s tím, že aspoň někdo dostane za uši. Že aspoň někdo bude potrestaný. A tento pocit, že je třeba, aby někdo byl potrestaný, přebíjí racionální argumentaci, že auta policie většinou honí tak, že ví, kudy jedou, a chytnou je pomocí hlídek vepředu, než aby ho jako v bondovce stíhala ve ferrari. Myslím, že kdykoliv tohle ferrari vyjede na silnici, tak si ho spíš budou piráti silnic fotit, než aby kolem něj rychle jezdili,“ poznamenal.
Rakušan: Z ferrari u policie mám radost. S úsporami to nesouvisí
PR konzultant Karel Křivan souhlasí, že pořízení ferrari si policisté špatně načasovali. „Ale ve střednědobé vzdálenosti to může policii třeba v náboru k policii pomoci,“ řekl Novinkám. „Policie se musí modlit, aby se automobilu nic nestalo. Takové auto, když se nabourá, se v negativním PR vrátí třikrát,“ dodal.
Chyby vlády sečtou na podzim voliči
Šéf vnitra Rakušan pořízení vozu Ferrari podpořil. Podle Pluhaře to není jediná chyba, které se vládní představitelé ve styku s veřejností v poslední době dopustili. Obecně podle něj trpí komunikace vlády k veřejnosti třemi zásadními neduhy. „Zaprvé se jí nedaří prodávat svá klíčová témata jako úspěchy. Poslední opravdu silný počin byla březnová návštěva Petra Fialy v Kyjevě. Od té doby jsou výsledky rozpačité,“ řekl Novinkám.
Chybí mu například i vysvětlení k nákupu špičkových, ale drahých stíhaček F-35. „Přitom jde o strategickou investici do obrany země,“ poznamenal.
„Nejkřiklavějším příkladem selhání je vládní kampaň Deštník proti drahotě. Ta by měla cílit na miliony občanů a logicky by se měla stát největším komunikačním počinem roku. Média se ale o kampani v červenci zmínila pouze čtyřicetkrát. Pro srovnání, McDonald’s česká média zmínila jedenáctkrát častěji,“ podotkl Pluhař.
„Neviditelnost kampaně dokládá i naprostý nezájem ze strany internetových trollů, kteří jinak nenechají na vládě nit suchou,“ dodal.
Na prvním místě má být boj proti drahotě
Druhým neduhem pak podle něj je, že vládní strany nedrží dlouhodobou a srozumitelnou komunikační linku, netěží svoji účast ve vládě na maximum.
„Na prvním místě musí být pro všechny strany boj proti drahotě a opakování toho, co pro občany dělají a plánují udělat. Až potom vzniká prostor pro menší témata, významná jen pro malou část společnosti. ODS se například staví za toleranci alkoholu u vodáků, KDU-ČSL chválí zákaz jednorázových příborů a Piráti slaví vznik europarlamentní skupiny pro legalizaci konopí,“ vyjmenoval Pluhař.
Posledním problémem vládní komunikace je pak podle jeho názoru neustálé shazování problémů na expremiéra Andreje Babiše (ANO).
„To byla taktika, kterou si mohli dovolit maximálně první půlrok. Voliči chtějí vidět v čele země lídry, ne lidi svádějící těžkosti na někoho jiného. Přitom schopnost prodat své úspěchy nebo alespoň vysvětlit politiku má pro pětikoalici strategický význam. Za chyby zatím vláda platí klesající důvěrou, zúčtování přinesou obecní a prezidentské volby,“ uzavřel.
Snažíme se, ale veřejné finance jsou kvůli Babišovi v rozvratu, říká Fiala
Křivan míní, že komunikace vlády Petra Fialy (ODS) je zcela jiná, než jaká byla za Babiše. „ODS od minulých voleb nezměnila styl komunikace, je nekonfrontační, nebombastický a klidný. Problémů je dnes hodně a ODS upřednostňuje klidný styl. Pokud bych v tom hledal pozitiva, tak je to relativně jednotné vystupování, minimalizuje se riziko, že by některá vyjádření musela vláda posléze odvolávat,“ řekl Novinkám.
Jak si vláda stojí, ukáží podle Křivana až komunální a senátní volby, které se konají na podzim.