Článek
Správa železnic opravované prostory v sobotu mimořádně zpřístupnila novinářům a veřejnosti.
„Budova vznikla v roce 1871 za císaře Františka Josefa, kdy fungovala jako výpravní budova. V letech 1901 až 1909 ale bylo nutno navýšit kapacity, a tak se vypsala soutěž, kterou vyhrál architekt Josef Fanta, a na základě jeho návrhu máme tuto secesní stavbu,“ přiblížil historii Patrik Karadi, který zde pro Správu železnic zajišťuje technický dozor.
Rekonstrukce začala na podzim 2021. Stavební práce skončí letos v létě, po kolaudaci se pak plné otevření zrekonstruovaných sálů předpokládá na podzim.
Bude se tu nacházet například kavárna Foyer Café, multifunkční Fantův sál určený pro pořádání kulturních a společenských akcí či Sloupový sál, který bude Správa železnic pronajímat.
OBRAZEM: Fantovu budovu opět zdobí ikonická zlatá křídla
Jedním ze zajímavých nálezů při obnově byl zlacený státní znak z doby první republiky ve Fantově sále, který byl skrytý pod nánosy maleb.
„Absolvovali jsme martýrium při odstraňování vrstev, které byly naprosto bezprecedentně a necitlivě aplikovány v průběhu 20. století,“ řekl Novinkám jeden z týmu restaurátorů Petr Svoboda. Práce to byla podle něj náročná a trvala téměř 15 měsíců.
„Znak není možné dokladovat k nějakému času, ale snažíme se ho někam nasměrovat, spojujeme ho s vyhlášením Československa a vítáním Tomáše Garrigua Masaryka při příjezdu z exilu. Jestli tomu tak je, nebo ne, bohužel nemůžeme potvrdit, jsou to naše domněnky,“ dodal k tomu Patrik Karadi.
„V současné době probíhá pokus o to zjistit, kdo je autorem lva. Já sám za sebe můžu říct, že to byl vynikající výtvarník, že měl brilantní oko a velmi dobrý úsudek, věc je skvěle zpracovaná,“ zhodnotil restaurátor Svoboda.
Turisty šacovaly sevřené v umělé tlačenici. Na nádraží v Praze řádil gang kapsářek
Originální mozaiky
Vedlejší sál bude veřejnosti a cestujícím sloužit jako kavárna. „Bude do ní vstup ze severního podchodu, bude tam vstupní foyer, které vás bude vítat po schodišti nahoru,“ popsal Karadi.
Upozornil také na restaurovaný strop, který odhalili po vybourání železobetonového zastropení z dob socialismu.
Barvami v severním křídle nejvíce hýří Sloupový sál osázený mozaikami. „Každá z nich je originál, každý kus se povedlo zachovat, je tady minimální poškození,“ sdělil Karadi.
Po zprovoznění této části Fantovy budovy čeká obnova i její jižní část. „Byť to bude opět pod dohledem památkářů, troufnu si říct, že půjde o snazší etapu,“ uvedl ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Skončit by podle něj měla v závěru roku 2026. Předpokládané investiční náklady na obě etapy jsou zhruba 779 milionů korun.