Hlavní obsah

Experti: Řidičák na zkoušku je třeba

Právo, Jiří Novotný

Na českých silnicích se nedaří výrazněji snížit nehodovost. Nejrizikovější jsou z tohoto pohledu mladí řidiči ve věku do 24 let. Ti od roku 2014 do letošního září zavinili tisíce nehod, při nichž zahynulo 563 lidí a dalších 2207 bylo těžce zraněno. Jednou z možností, jak mladé začínající řidiče přimět k opatrnější jízdě, je řidičský průkaz na zkoušku, který se už plně osvědčil v Rakousku.

Foto: Profimedia.cz

Řidičák na zkoušku by měli řidiči dva roky

Článek

Jak na semináři, který uspořádala Platforma Vize 0, informoval přední evropský dopravní psycholog Georg Bartl, toto opatření v Rakousku přispělo ke snížení počtu závažných nehod z viny této rizikové skupiny řidičů o třicet procent.

„V porovnání s rakouskými statistikami nehodovosti je patrné, jak moc u nás institut řidičského průkazu na zkoušku chybí,“ konstatoval ředitel Platformy Vize 0 Martin Laur.

Panelové diskuse se zúčastnilo téměř šedesát odborníků z oblasti bezpečnosti silničního provozu. Panovala shoda, že systém přípravy a provádění řidičských zkoušek nových řidičů v ČR je beznadějně zastaralý a je třeba otevřít cestu k jeho modernizaci.

Stačit má jediný vážný přestupek

Rakouskými zkušenostmi se inspirovalo ministerstvo dopravy (MD), které s řidičákem na zkoušku počítá v chystaném novém bodovém systému postihu neukázněných motoristů.

A jak to konkrétně má vypadat? U začínajících řidičů se po dobu dvou let ode dne, kdy získají řidičský průkaz, sníží na polovinu hranice celkového počtu bodů, při jejímž dosažení přijdou o řidičské oprávnění.

Místo dvanácti bodů, což je hranice pro odnětí řidičáku na jeden rok, má tedy začínající motoristy čekat totéž, když se na jejich kontě navrší pouhých šest bodů.

Stačit k tomu bude i jediný vážný dopravní přestupek. Třeba nadýchat při silniční kontrole víc než tři promile alkoholu, projet jedinkrát křižovatku na červenou či na přechodu ohrozit chodce. Nebo být dvakrát policisty přistižen bez zapnutého bezpečnostního pásu, popřípadě při telefonování za jízdy.

Nový bodový systém nabírá zpoždění

Domácí

Potíž je ale v tom, že nový bodový systém už sice prošel meziresortním připomínkovým řízením, stále však ještě nebyl předložen ke schválení vládě a parlamentu. Účinnosti tak sotva nabude dříve než v roce 2021.

„V současné době se na ministerstvu dopravy vypořádávají připomínky z meziresortního řízení. Přesný termín, kdy má být návrh nových bodů zaslán vládě, stanoven není, ale stát by se tak mělo do konce letošního roku,“ řekl Právu ředitel odboru komunikace MD Jakub Stadler.

Podle předsedy expertní rady platformy Romana Budského jsou ovšem pro snížení nehodovosti mladých řidičů nutné komplexní kroky. Zavést nejen řidičák na zkoušku, ale přijmout také legislativní opatření ke zkvalitnění činnosti autoškol a rozšířit systém zdokonalovacích kurzů. Jinak bude získání řidičáku pro nemálo začínajících motoristů dál poukazem na smrt.

Budský naopak varuje před snahou pražského magistrátu prosadit, aby se řidiči městské hromadné dopravy (MHD) mohli stát lidé už od devatenácti let.

Dosud je tato věková hranice 21 let. Pokud by se to umožnilo i mladším, vyřešil by se podle náměstka pražského primátora Adama Scheinherra (Praha sobě) nedostatek řidičů, kterým trpí celá tuzemská autobusová doprava. Jen v hlavním městě řidičů nyní chybí 240.

V Praze chybí 240 řidičů autobusů, za volant by mohli už v 19 letech

Domácí

„Byl bych v této oblasti velmi opatrný. Znamená to maximálně rok praxe, to je velmi málo. Z pohledu dopravní psychologie řidiči dozrávají až kolem 24 let. Roli navíc hraje i to, že zejména v MHD musí řidiči čelit řadě stresových situací,“ oponuje tomuto nápadu Budský.

Jak informoval server Zdopravy.cz, Scheinherr chce o snížení věkového limitu pro profesionální řidiče jednat s ministrem dopravy. Otázkou ovšem je, jak to jde dohromady se záměrem MD, aby naopak mladí začínající řidiči měli po dva roky pouze řidičák na zkoušku. Těžko by s ním mohli usednout za volant autobusu.

Snaha magistrátu se nelíbí ani Odborovému sdružení pražských dopraváků.

„Pro snížení rizikového chování mladých řidičů se uvažuje o řidičském průkazu na zkoušku a posunutí věku pro řízení autobusu na 24 let. Magistrát ale zcela opačně pro tuto nejnáročnější a nejzodpovědnější řidičskou disciplínu požaduje snížení věku. Takto mladý člověk nebude mít dostatek času osvojit si ani základní řidičské dovednosti s řízením osobního vozidla,“ upozornil předseda tohoto sdružení Petr Pelc.

Anketa

Souhlasíte s řidičákem na zkoušku?
Ano
80,7 %
Ne
19,3 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1138 čtenářů.

Výběr článků

Načítám