Článek
(od naší zvláštní zpravodajky)
Nová verze Eura 7 aktualizuje limity pro emise výfukových plynů, jako jsou například oxidy dusíku, pevné částice, oxid uhelnatý a amoniak, a zavádí nová opatření ke snížení emisí z pneumatik a brzd a ke zvýšení životnosti baterií.
„Považuji to za velký úspěch, protože v zelené agendě se nám tu za čtyři a půl roku vůbec poprvé podařilo udělat racionální řešení bez zelených a bez socialistů, prostě proti nim. Myslím, že je tu příslib do budoucna v novém Evropském parlamentu, kde věřím, že pravice bude posílenější a už to nebude tak ideologizované,“ řekl Novinkám po schválení europoslanec Alexandr Vondra (ODS), který byl zpravodajem návrhu.
Za schválení byla ráda i europoslankyně Dita Charanzová (za ANO). „Zvítězil racionální přístup. Původní návrh Evropské komise ohrožoval nejen výrobu aut v Evropě, pracovní místa, ale i samotnou cenu aut pro zákazníky,“ upozornila.
Kompromisní Euro 7 znamená zlepšení. Náklady ale budou vysoké, zní z automobilek
Evropský parlament podle ní odhlasoval „rozumný kompromis, který automobilovému průmyslu neháže klacky pod nohy“. „Podařilo se nám posunout termín blíže k roku 2030. Je to úspěch České republiky a příklad toho, že lze v Bruselu prosadit české zájmy,“ podotkla.
Peksa: Je to zbytečné
Naopak ze schválení úprav normy nebyl nadšený Mikuláš Peksa, který se stejně jako další dva pirátští europoslanci hlasování zdržel.
„V návrhu jsou nějaké věci dobré, ale většina je v podstatě podle mne zbytečná. Dá se říct, že je to zbytečný předpis, protože žádné významnější změny nepřináší, pokud nepočítáme oblast prachových částic. Naopak přináší poměrně hodně další byrokracie, která to bude spíš komplikovat,“ kritizoval pro Novinky.
Dodal, že by celý návrh přepsal a zkrátil na třetinu. „A mělo by to pořád stejný význam,“ rýpl si do Vondry. „Musíme si udělat základní rozhodnutí, jestli vůbec chceme regulovat emise oxidu dusíku a těchto škodlivin teď na poslední chvíli před koncem spalovacích motorů. Pokud to chceme udělat, tak to máme udělat pořádně, a pokud ne, nedělejme to vůbec,“ řekl pirátský europoslanec.
Evropský parlament dnes schválil nařízení o schvalování typu motorových vozidel a motorů z hlediska jejich emisí a životnosti baterie (Euro 7).
— Europarlament přehledně (@ep_prehledne) November 9, 2023
Čeští europoslanci hlasovali následovně 👇 pic.twitter.com/ET9vFc0hR0
Jasno do konce roku?
Konečná verze nařízení bude známá až v následujících týdnech. Nyní o normě budou jednat zástupci Europarlamentu, Evropské komise a španělského předsednictví Rady EU. Vondra doufá, že se konečné dohody podaří dosáhnout do konce letošního roku.
Podle návrhu by automobilky měly snižovat emise nových vozidel oproti původnímu plánu méně a zároveň by měly mít na přípravu změn delší dobu. Konkrétně emisní limity pro osobní a užitková vozidla by měly zůstat na úrovni, kterou už dnes obsahuje platná emisní norma Euro 6. Pokud jde o nákladní automobily, tyto limity by měly být o něco přísnější.
Platnost emisního nařízení Euro 7 měla původně přijít u osobních automobilů už v polovině roku 2025, pro nákladní vozidla o dva roky později. Řada unijních zemí to ale považovala za nereálné. Automobilky si stěžovaly, že nebudou mít na přípravu změn dostatek času.
Nařízení Euro 7 také nově zavádí i měření emisí z brzd a pneumatik, které mají vliv na lidské zdraví. Europoslanci navrhují, aby byly s tím související metodiky výpočtu a limity sladěny s mezinárodními normami, které v současné době připravuje Evropská hospodářská komise OSN.