Článek
Internetová média využívá podle šetření 65 procent lidí, zatímco televizi 58 procent. Ze sociálních sítí a fór čerpá aktuální informace 35 procent respondentů, zatímco 32 procent dotázaných využívá rozhlas. Méně než pětina lidí za zdroj informací označila zpravodajské aplikace či newslettery (17 procent), podcasty (13 procent) a konečně tištěná média (11 procent).
„Zatímco u internetových médií se využití napříč generacemi příliš neliší, u televizního vysílání se zvyšuje podíl televize jako zdroje informací s rostoucím věkem. Z televize získává informace 73 procent lidí z generace tzv. baby boomers, v porovnání s průměrem je to o 15 procentních bodů více, ve srovnání s generací Z dokonce o 34 procentních bodů více,“ uvedla k výsledkům šetření autorka průzkumu Lucie Režná z NMS Market Research.
Internetová média jasně vedou mezi mladými lidmi do 34 let. V této věkové skupině je využívá 72 procent lidí.
Agentura se zaměřila na to, jak se liší čerpání informací podle politických preferencí respondentů. Televize dominuje u elektorátu hnutí ANO, SOCDEM, hnutí Přísaha, i Motoristů. V případě stoupenců lidovců jsou internetová média na roveň s televizí. Podcasty nadprůměrně bodují mezi příznivci Pirátů. Tištěná média preferují zásadněji již pouze voliči SOCDEM.
Průzkum podrobně mapoval i využívání sociálních sítí k získávání informací. Mezi nimi jednoznačně dominuje Facebook (81 procent) před Instagramem (44 procent) a YouTube (41 procent). S odstupem následuje TikTok (16 procent) a X, což je někdejší Twitter (15 procent).
Anketa
„Voliči se při výběru preferované strany či kandidáta čím dál méně obracejí na politický program či volební kalkulačky. Sociální sítě hrají čím dál důležitější roli v politickém rozhodování,“ připomněla v této souvislosti analytička NMS Tereza Friedrichová.
I v případě sociálních sítí se chování liší dle věku. Nejmladší věková skupina mezi 18 a 26 lety před Facebookem dává přednost Instagramu, který jako zdroj informací využívá 84 procent mladých.
Průzkum proběhl od 4. do 9. října a zapojilo se do něj 1301 respondentů.