Hlavní obsah

Éra tisku skončila. Češi už informace čerpají jinde, ukázal průzkum

Tištěná média jsou za zenitem a lidé se naučili čerpat aktuální informace z internetových médií. Těm již dokáže konkurovat pouze televize. Jak ukázal průzkum TNS Market, zhruba třetina lidí pak využívá k získávání sociální sítě a fóra, respektive rozhlasové vysílání.

Článek

Internetová média využívá podle šetření 65 procent lidí, zatímco televizi 58 procent. Ze sociálních sítí a fór čerpá aktuální informace 35 procent respondentů, zatímco 32 procent dotázaných využívá rozhlas. Méně než pětina lidí za zdroj informací označila zpravodajské aplikace či newslettery (17 procent), podcasty (13 procent) a konečně tištěná média (11 procent).

„Zatímco u internetových médií se využití napříč generacemi příliš neliší, u televizního vysílání se zvyšuje podíl televize jako zdroje informací s rostoucím věkem. Z televize získává informace 73 procent lidí z generace tzv. baby boomers, v porovnání s průměrem je to o 15 procentních bodů více, ve srovnání s generací Z dokonce o 34 procentních bodů více,“ uvedla k výsledkům šetření autorka průzkumu Lucie Režná z NMS Market Research.

Internetová média jasně vedou mezi mladými lidmi do 34 let. V této věkové skupině je využívá 72 procent lidí.

Agentura se zaměřila na to, jak se liší čerpání informací podle politických preferencí respondentů. Televize dominuje u elektorátu hnutí ANO, SOCDEM, hnutí Přísaha, i Motoristů. V případě stoupenců lidovců jsou internetová média na roveň s televizí. Podcasty nadprůměrně bodují mezi příznivci Pirátů. Tištěná média preferují zásadněji již pouze voliči SOCDEM.

Průzkum podrobně mapoval i využívání sociálních sítí k získávání informací. Mezi nimi jednoznačně dominuje Facebook (81 procent) před Instagramem (44 procent) a YouTube (41 procent). S odstupem následuje TikTok (16 procent) a X, což je někdejší Twitter (15 procent).

Anketa

Kde čerpáte informace?
Internetová média a noviny
83,2 %
Televize
4,1 %
Sociální sítě a fóra
2,1 %
Rádio
3,1 %
Zpravodajské aplikace a newslettery
0,7 %
Podcasty
2 %
Tištěná média
4,8 %
Celkem hlasovalo 971 čtenářů.

„Voliči se při výběru preferované strany či kandidáta čím dál méně obracejí na politický program či volební kalkulačky. Sociální sítě hrají čím dál důležitější roli v politickém rozhodování,“ připomněla v této souvislosti analytička NMS Tereza Friedrichová.

I v případě sociálních sítí se chování liší dle věku. Nejmladší věková skupina mezi 18 a 26 lety před Facebookem dává přednost Instagramu, který jako zdroj informací využívá 84 procent mladých.

Průzkum proběhl od 4. do 9. října a zapojilo se do něj 1301 respondentů.

Zvýšení poplatků pro ČT a ČRo se letos nestihne, zní z ODS

Domácí

Výběr článků

Načítám