Článek
Právě v Česku, Německu či Itálii je automobilový průmysl silnou součástí ekonomiky.
„Česká republika, Německo, Itálie, Polsko, Rumunsko, Maďarsko, Slovensko a Portugalsko mají výhrady k současné podobě návrhu nové emisní normy EURO 7 a budou požadovat odložení její účinnosti a některé země i zmírnění jejích parametrů,“ uvedl Kupka.
Státy chtějí podle něj postupovat společně, do nařízení „vnést trochu zdravého rozumu“ a podobu normy změnit a odložit její platnost o čtyři roky.
Návrh emisní normy Euro 7 z pera Evropské komise (EK) má za cíl omezit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší. Vozidla jí budou muset vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům. Kromě výfuků se má vztahovat i na brzdy a pneumatiky. Vozy mají mít navíc čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat. Měla by pro nová osobní auta platit od roku 2025. Bude ji však ještě projednávat Evropský parlament a očekává se, že dozná změn. |
Současně platnou normou je od roku 2014 Euro 6. Ta kromě dalšího snížení limitů emisí oxidu uhelnatého například zavedla recirkulaci výfukových plynů a u naftových vozů systém AdBlue, který do zplodin vstřikuje močovinu, aby neutralizoval oxidy dusíku. |
Ministři se podle Kupky shodli, že nejsou jasné technické aspekty normy. Například neexistuje dostupná technologie pro měření emisí z brzd, ani aplikace, která by v reálném čase měřila emise vozidla. Automobilky se musí na změny připravit. Jinak se omezí výroba nových modelů, což povede ke zdražení aut. Lidé je budou méně kupovat a vozový park bude stárnout. Což na množství škodlivin v ovzduší bude mít spíše negativní vliv.
Alexandr Vondra, který je zpravodajem normy pro Česko, v pondělí řekl, že vyjednávání jsou teprve na začátku a že si je jistý, že se změny prosadit podaří.