Hlavní obsah

E-shop za 400 milionů? Je to příliš, měl by stát zlomek, říká jeden z nejvyšších šéfů Alzy

Novinky, Barbora Zpěváčková
Praha

Vystavit a provozovat čtyři roky e-shop na dálniční známky za 400 milionů je příliš. Novinkám to řekl místopředseda představenstva společnosti Alza Tomáš Havryluk.

Foto: alza.cz

Tomáš Havryluk

Článek

„Je to příliš. 400 milionů, to je, jako kdyby na tom pracovalo 400 ajťáků celý rok. Celá Alza má 200 ajťáků, a to jsme mnohem větší než jeden registr dálničních známek. Ten projekt by měl stát zlomek,“ řekl Novinkám Havryluk.

Stát podle něj udělal chybu už na začátku, když se rozhodovalo, jak bude aplikace vypadat. Podle Havryluka mohl stát postupovat stejně jako v případě elektronické evidence tržeb (EET).

Jsem naštvanej. Zakázka na e-shop za 400 milionů by měla být zrušena, prohlásil Babiš

Domácí

V případě EET totiž stát provozuje pouze registr účtenek a vystavil aplikační rozhraní. To, aby se účtenka dostala do systému, nechal na restauracích a lidech, kteří se vyznají v tvorbě restauračních systémů.

„Pak je stát z pohledu IT štíhlý a složité věci dělají ti, kdo se v nich vyznají. Stát by neměl utrácet za tvorbu e-shopu, když má ČR nejvíc e-shopů na hlavu z celé EU, v oblasti e-commerce jsme velmi vyspělí,“ zdůraznil Havryluk.

Ministerstvo dopravy proto podle něj mohlo zapojit e-shopy, které už v České republice fungují, mají svá zázemí a call centra. „Pokud nabízíme 200 tisíc položek v e-shopu, přidat dálniční známku zvládneme na lusknutí prstem,“ uvedl Havryluk.

Zakázku na e-shop zkusíme zlevnit. O kolik? To nevíme, prohlásil Kremlík

Domácí

Zakázka za 400 milionů se nelíbí ani premiéru Andreji Babišovi (ANO). I on v pátek prohlásil, že se resort dopravy mohl domluvit na spolupráci s e-shopy a maloobchody. Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) byl kvůli tomu u premiéra na koberečku.

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) si nicméně za zakázkou na IT systém k dálničním známkám stojí, podle fondu byla její organizace v pořádku. Na tiskové konferenci to v pátek uvedl šéf fondu Zbyněk Hořelica.

Kremlík ale po jednání s Babišem řekl, že se pokusí, aby byl systém levnější. Kolik by se ale mohlo ušetřit, nesdělil.

Výběr článků

Načítám