Článek
Zakázku na informační systém a e-shop pro elektronické dálniční známky za 401 milionů korun získala bez soutěže společnost Asseco Central Europe. Způsob přidělení a cenu zakázky kritizuje opozice, nelíbí se ani Babišovi.
Cena za dílo představuje podle Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) 105 milionů korun, 156 milionů má stát zaplatit za čtyři roky služeb provozní podpory, dalších téměř 140 milionů má stát rozvoj platformy. Někteří lidé z oboru uvedli, že podobný projekt by mohl stát kolem 40 milionů korun.
Drahým e-shopem to nekončí. Další půl miliardy má jít na síť prodejních míst
Hackathon je akce, při které programátoři ve vymezeném čase pracují na řešení konkrétního problému nebo na vytvoření zadaného softwarového projektu.
Už nikdy se k našim společným penězům nikdo nesmí chovat tak, jak nyní předvádí stát
„Rozhodli jsme se, že příští víkend zorganizujeme veřejný hackathon a celý systém e-shopu na dálniční známky zdarma naprogramujeme, spustíme a v pondělí nabídneme státu za účasti médií! Chceme dokázat, jak absurdní je zadat zakázku za 401 milionů, když to pár schopných lidí dokáže udělat za víkend,” uvedl Vondráček.
„Tato zakázka musí být zlomová, ať už dopadne jakkoliv. Už nikdy se k našim společným penězům nikdo nesmí chovat tak, jak nyní předvádí stát!” dodal.
E-shop za 400 milionů? Je to příliš, měl by stát zlomek, říká jeden z nejvyšších šéfů Alzy
Vondráček stojí za českou pobočkou reklamní agentury WMC Grey a digitální agenturou Actum. V rozhovoru pro HN uvedl, že se mu hlásí lidé z celého Česka a domlouvají se i mezi sebou, třeba na poskytnutí noclehu.
Reakce Státního fondu dopravní infrastruktury |
---|
Zaznamenali jsme na sociálních sítích výzvu softwarových vývojářů, kteří chtějí uspořádat veřejný hacathon a e-shop zdarma naprogramovat. Rádi bychom opětovně zdůraznili, že systém IS EDAZ je významným informačním systémem veřejné správy a online prodej elektronických dálničních známek je pouze malá část systému. Softwarové vytvoření online prodeje dálničních známek je pouze zlomek z ceny díla, podstatné je vybudování celého komplexního informačního systému EDAZ a garance všech požadovaných funkčností systému v režimu 24x7 po celou dobu provozu. Celý systém včetně online prodeje tedy musí bez výpadku a vnějšího ohrožení finanční části nebo osobních údajů musí zajistit výběr cca 6 mld Kč do státního rozpočtu ročně. Jakýkoli výpadek při zpracování má obrovský dopad a je pod vysokými sankcemi vůči dodavateli systému. Celý systém přechází do majetku státu. Rádi bychom zdůraznili, že vybudování informačního systému IS EDAZ není tak jednoduché, jak se může zdát z některých příspěvků na sociálních sítích. Přesto se s vývojáři v průběhu příštího týdne rádi setkáme a vysvětlíme hlavní požadavky, které musejí být splněny při online prodeji dálniční známky. Zásadní podmínkou však pro nás je dodržení veškerých zákonných povinností, které se vztahují na významný informační systém veřejné správy, včetně zajištění záruk provozu a bezpečnosti, které na sebe dodavatel přebírá. Stačí, aby nás zástupce vývojářů zkontaktoval. |
ZDROJ: SFDI |
„Různé firmy nám také nabízejí služby jako občerstvení a podobně. Jde vidět, že to lidi chytlo, baví je to a věří tomu,” podotkl. K akci podle Vondráčka vznikne facebooková stránka, v provozu by mohla být ještě v sobotu.
Pana Vondráčka zvu na Úřad vlády v pondělí v 11h nebo ve 12h. Prosím, potvrdil byste čas mému sekretariátu na premier@vlada.cz? Díky. https://t.co/l1lAStG5Zz
— Andrej Babiš (@AndrejBabis) January 18, 2020
Babiš na twitteru vyzval Vondráčka ke schůzce v pondělí na úřadu vlády. Chce od něj potvrzení, že přijde. Vondráček pro HN uvedl, že i když Babiš není jeho favorizovaný politik, oceňuje jeho přístup k zakázce na elektronické dálniční známky.
„Teď řeším, jestli dorazím, protože jsem měl zítra (v neděli) odlétat do zahraničí na služební cestu. Uvidím, podle toho, jak se ta situace bude vyvíjet,” řekl.
Systém elektronických vinět má začít fungovat od příštího roku, nahradí dosavadní papírové kupony. Zakázka na informační systém a e-shop pro elektronické dálniční známky byla vedena v utajovaném režimu a nebyla pro ni vyhlášena klasická veřejná soutěž.
Podle šéfa SFDI Zbyňka Hořelici byl tento postup zvolen kvůli požadavkům zpravodajských a bezpečnostních služeb. Hořelica i ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) postup výběru hájí, chtějí ale v jednáních s Asseco Central Europe cenu systému snížit.