Hlavní obsah

Dvorecký most se prodraží o 10 procent. Bude se pro něj hledat jiné jméno

Dvorecký most přes Vltavu, po němž budou mezi Prahou 4 a 5, Dvorci a Zlíchovem, jezdit tramvaje, je hotový ze dvou třetin. Dokončen má být v lednu 2026, kvůli nepředvídatelné geologii se ale stavba prodraží o 10 procent, což by mělo znamenat výslednou ceny kolem 1,1 miliardy korun. Vyplynulo to ze slov primátorova náměstka Zdeňka Hřiba (Piráti) při páteční kontrole stavby.

Foto: Petr Janiš, Novinky

Stavba Dvoreckého mostu

Článek

Most má sloužit vedle tramvají také autobusům, záchranářům, pěším a cyklistům, nikoli autům. A nejspíš mu nezůstane jméno Dvorecký. Nový název má příští rok vyplynout z ankety.

Na hotových částech mostu u břehů - podle Hřiba jde o tři ze šesti polí a další dvě vznikají - se už objevily tramvajové koleje. Po mostě by měly jezdit linky 2 a 20, na obou březích bude možné odbočení oběma směry.

„Příští týden začnou demontáže nosníku nad Strakonickou ulicí, kde jsme omezovali kvůli výstavbě kolejí dopravu,“ uvedl vedoucí stavby za společnost Metrostav Petr Koukolík. Protože současně skončí i oprava nedalekého Barrandovského mostu, motoristům se uleví.

S kamerou na rozestavěném Dvoreckém mostě. Hotový bude za rok a půl

Domácí
Foto: Petr Janiš, Novinky

Poslední pole uprostřed Vltavy se má dokončit v létě 2025.

Práce na Dvoreckém mostě jsou podle Koukolíka komplikované kvůli jeho kubizujícímu tvaru, s nímž uspěly v soutěži studia Tubes a Atelier 6. Na velkých ocelových konstrukcích v řece musí nejprve vzniknout náročně profilované dřevěné bednění. Na něm se instaluje armatura. Když se vše vybetonuje a bednění se odstraní, musí se postavit na další části jinak.

„Konstrukce je hodně nestandardní ve smyslu tvarové složitosti. Učíme se, každý kousek je originál,“ řekl Koukolík s tím, že stavba je pracná a časově náročná.

Přesto podle Hřiba po počátečních zdrženích daných geologií a objevem proplachovacího kanálu stavba pokračuje jako z vody. Pracuje se i v noci.

Nečekané geologii čelí podle Hřiba každá stavba u Vltavy nebo přes ni, čelila mu i Štvanická lávka.

„Ještě bude nutné udělat to krásno, které bude i pod mostem,“ připomněl Hřib projekt lesa lamp z celého světa na smíchovském břehu, na němž pracuje výtvarník Krištof Kintera.

Foto: Petr Janiš, Novinky

Stavba odbočky tramvajových kolejí směr Braník

Ženské jméno, ale ne Albrightová

Název Dvorecký most - někdy lze také slyšet mylné Dvoreckého - je jen pracovní. Hřib by chtěl, aby nesl jméno významné ženy spojené s místem, žádné ale neřekl. V internetové anketě se podle něj dříve objevilo kolem 90 návrhů.

„Byl bych rád, aby místopisná komise jména předvybrala a následně bychom zvolili to finální ze tří čtyř, možná pěti jmen v internetové anketě na Portálu Pražana,“ uvedl Hřib.

Dřívější návrh jeho předchůdce Adama Scheinherra (Praha sobě), aby most nesl jméno zesnulé americké ministryně zahraničí ze Smíchova Madeleine Albrightové, neprojde podle Hřiba kvůli nesouhlasu rodiny a kvůli pojmenování jiné ulice.

Most má být součástí budoucího tramvajového okruhu, který by měl v Praze 4 pokračovat stavbou trati Jeremenkovou ulicí na Budějovickou. „V průběhu příštího roku bude pro ni hotová technická studie,“ poznamenal Hřib.

Hřib: Na digitalizaci mám nezpochybnitelnou kompetenci

Domácí

Související články

Výběr článků

Načítám