Článek
Justice posuzovala nehodu, k níž došlo v Praze v květnu 2021. Senior za volantem malého Renaultu Clio si před odbočením vlevo nadjel doprava, jako kdyby za sebou táhl patnáctimetrový návěs, místo toho, aby najel při odbočování doleva. Navíc se nepřesvědčil, zda jej někdo v křižovatce nepředjíždí.
Nevšiml si tak motorkáře, jenž na místě s povolenou padesátkou předjížděl řadu aut rychlostí 84km/h. Motorkář pak narazil do boku odbočujícího renaultu a utrpěl těžké zranění.
Anketa
Pražské soudy potrestaly důchodce za těžké ublížení na zdraví z nedbalosti čtyřměsíčním vězením s podmíněným odkladem na 15 měsíců a na rok a půl mu zakázaly řídit. Připomněly také, že při správném odbočování doleva si řidič podle zákona musí najet co nejvíc vlevo. To totiž dává spolu s blinkrem ostatním řidičům dostatečně najevo jeho úmysl odbočit.
„Odbočování vlevo patří mezi nejtěžší dopravní manévry při jízdě vozidlem, řidič musí zhodnotit situaci ve své směru jízdy i v protisměru, celou dobu musí kontrolovat, co se děje před ním i za ním,“ připomněl při té příležitosti pražský městský soud.
Zastání nenašel u Nejvyššího ani Ústavního soudu
Důchodce se bránil dovoláním k Nejvyššímu soudu, v němž ho podpořil i Nejvyšší státní zástupce s tím, že justice podcenila míru zavinění motorkáře a je tak sporné, jestli vůbec řidičovo jednání bylo trestným činem.
Senát Nejvyššího soudu v čele s Josefem Mazákem ale o vině řidiče nepochyboval, když upozornil, že odbočovací manévr provedl nejprve najetím k pravému okraji vozovky a následně ostrým odbočením doleva, čímž ohrozil řidiče jedoucí za ním. Jízdu motorkáře pak soudci označili za riskantní až hazardérskou a bezohlednou, nicméně podíl řidiče na nehodě shledali dostatečným k tomu, aby byl souzen, a nikoli postižen jen za přestupek.
Není úkolem Ústavního soudu, aby určoval, kde se předjíždět může a kde nikoli
Senior se pokusil zvrátit své odsouzení ještě stížností k Ústavnímu soudu. „Kritizuje povolení předjíždět na křižovatce, které je podle něj neústavní, neboť nikdy nebude a nemůže v lidské společnosti fungovat, vždy na něm budou vyvstávat problémy a lidské tragédie. Proto navrhuje zrušit ustanovení zákona o silničním provozu, které předjíždění na křižovatce umožňuje,“ uvedl jeho advokát ve stížnosti. Zákon totiž mimo jiné umožňuje předjíždění v křižovatce v případě jízdy po hlavní silnici.
U ústavních soudců ale nepochodil. „Není úkolem Ústavního soudu, aby jako ‚alternativní zákonodárce‘ přezkoumával rozumnost dopravních předpisů a podle své vůle - a namísto zákonodárce - v obecné rovině určoval, kde se předjíždět může a kde nikoli,“ smetl stížnost senát se soudcem zpravodajem Zdeňkem Kühnem.