Článek
Dosluhující vedení města nechalo vypracovat kompletní přehled všech billboardů, který nyní zveřejní a předá jej novému vedení magistrátu.
„V Praze neexistoval přehled, jaké billboardy a reklamní zařízení mají, či nemají platná povolení. My jsme udělali kompletní rešerši v rámci ulic, kde jaký billboard existuje, ten byl zadokumentován a na základě toho jsme oslovili stavební úřady a zjistili, které jsou legální a které nelegální,“ řekl Scheinherr.
Z celkového počtu má komplet všechna povolení v pořádku pouze 17 procent z nich. „Nejčastěji jde o rozpor s pravidlem, že od sebe billboardy musí být nejméně 100 metrů, což je dané pražskými stavebními předpisy. Toto pravidlo porušuje celkem 565 z nich,“ řekl Scheinherr.
S tím nesouhlasí Svaz provozovatelů venkovní reklamy (SPVR). Podle něj většina těchto billboardů potřebná povolení má. „Je absolutní nesmysl, že v Praze má všechna potřebná povolení v pořádku pouze 17 procent všech billboardů u silnic 1. třídy. Číslo je dokonce opačné, více než 80 procent všech billboardů u silnic 1. třídy naopak všechna potřebná povolení v pořádku má,“ sdělil Novinkám předseda SPVR Marek Pavlas.
Upozornil také, že povinnost stometrové vzdálenosti billboardů od sebe zkoumá stavební úřad pouze při povolování nových billboardů, nikoliv u těch povolených v minulosti. „To je stejná situace, jako kdyby při vyhlašování stavební uzávěry byly označeny za nepovolené všechny rodinné domy, které již v území stojí, a jako nedovolené by měly být odstraňovány,“ dodal Pavlas.
Praha 9 podklady nedodala
Dohledání bylo podle Scheinherra v některých případech složité, neboť některé mají několik desítek let stará povolení. Dokumenty proto musely být hledány i v archivech. Jediná radnice, která informace nedodala, byla podle něj Praha 9. „Ta je (informace) bohužel odmítla poskytnout,“ řekl Scheinherr.
Dokument je nyní připraven podle náměstka ke zveřejnění a předání budoucímu novému vedení metropole. Součástí je rovněž právní analýza, jak v jednotlivých případech postupovat. „Uvidíme, zda i nové vedení bude chtít v této otázce pokračovat dále,“ dodal Scheinherr.
Pražský magistrát před dvěma roky vydal novelu vyhlášky, která rozšiřuje omezení reklamy v Pražské památkové rezervaci (PPR) na velkou část metropole.
Ke stávajícímu nejpřísnějšímu omezení v historickém centru přibyla dvě pásma, první ve čtvrtích okolo rezervace a druhé sahající na jihu až na Nové Dvory, na severu do Troje, na východě do Malešic a na západě do Motola.
Rozšířením se podle schváleného dokumentu zvýší území podléhající regulaci ze zhruba devíti na více než 111 kilometrů čtverečních, tedy asi na dvanáctinásobek.