Článek
Fungovalo na trati zabezpečení autoblok, které po projezdu soupravy návěstidlem se signálem stůj vlak automaticky zastaví?
V tento okamžik nemáme ještě informace, že by mělo dojít v poruše. Budeme to samozřejmě ještě prověřovat.
Jak je tedy možné, že došlo i tak ke srážce?
To je zatím otázka šetření. Na autobloku svítí červené světlo, které říká, že následující traťový oddíl je obsazený jiným vlakem. Strojvedoucí jel dál, ale není to špatně, že na tento typ červené nezastavil.
Za srážku vlaků v Českém Brodě nejspíš může strojvůdce, jel na červenou
Proč?
Jelikož je to na autobloku, tak se může rozjet a jet dál. Musí jet ale tak, aby byl schopný zastavit před stojícím drážním vozidlem nebo jinou překážkou. Červená ho primárně informuje o tom, že předchozí traťový oddíl je obsazený. Vzhledem k tomu, že se jezdí pouze v jednom směru, tak strojvedoucí ví, že proti němu nic nepojede.
Co má tedy dělat?
Pomalou jízdou se má přibližovat k tomu dalšímu návěstidlu, tam pravděpodobně bude vždycky vlak. Je to jiný systém než na jednokolejných tratích. Musel jet tak, aby šlo zastavit na vzdálenost, na kterou viděl.
Nebezpečná železnice: od začátku měsíce zemřeli při nehodách vlaků už čtyři lidé
Takže dojížděl pomalu ten vlak před ním.
Pomalu asi ne, když do něho vrazil. Teď musíme zjistit proč. Jednou z variant je, že mohl udělat chybu v tom, že tam neviděl. Budeme ale nyní zkoumat rozbor rychloměru. I kdyby nám strojvedoucí řekl, že za to mohl, což už neřekne, tak bychom to zkoumali.
Drážní inspekce ročně eviduje na 150 případů, kdy vlak projede na červenou. Jak je to možné?
Strojvedoucí jsou lidé, kteří občas udělají chybu. Ne každé projetí je fatální. Za mimořádnou událost se bere i to, pokud zastavil metr za návěstidlem. I tato událost se prošetřuje, aby se tomu dalo předejít.
NKÚ: Zavádění evropského systému řízení železnic v Česku má zpoždění
Jak se tomu dá více zabránit? Lze systém zdokonalit?
Systémy jsou a někde se už nasazují. Příkladem je ETCS (European Train Control System – pozd. red), tedy evropský systém. Ten vyhodnotí, že strojvedoucí jede příliš rychle a nebyl by schopen zastavit před další červenou, a tak mu to začne automaticky brzdit. Na trati mezi Úvaly a Českým Brodem by to mělo být implementováno v listopadu.
ETCS |
---|
Jedná se o automatický zabezpečovací systém, který kontroluje pohyb a polohu vlaků. Umožňuje například zastavit vlak při nedovoleném projetí návěstidla, dohlíží také na dodržování nejvyšší dovolené rychlosti. |