Článek
Soutěž zaměřující se na využití dat z evropského navigačního systému GNSS Galileo v komerční sféře se letos konala už podvanácté a vítězný projekt Biologická ochrana letiště za pomocí dronů porotu zaujal nápadem, v němž se spojuje současná technologie s inovací dosavadní biologické ochrany letišť k odehnání ptáků a zvěře z jejich okolí. Zabraňuje se tak kolizi těchto živočichů s letadlem, při níž hrozí poškození trupu nebo nasátí ptáků do motoru.
„Každé mezinárodní letiště proto musí mít biologickou ochranu. K odehnání hejn ptáků z okolí letišť se zatím převážně využívají pyrotechnické a akustické metody a živí dravci spolu s jinými pasivními metodami biologické ochrany,“ řekl Právu autor nápadu.
Jeho koncepce s drony kombinuje některé dosavadní metody, jako je třeba akustické odhánění ptactva, s využitím zařízení na palubě dronu. Speciální software umožňuje částečně autonomní řízení dronů v reakci na pohyb ptactva v jeho okolí. Díky spolehlivé technologii GNSS mohou drony spolupracovat navzájem v rámci bezpečnostních letových zón u letiště, aniž by došlo ke střetu s letadlem.
Drony ochrání letiště i před jinými vetřelci
„Každý bezpilotní prostředek bude mít navíc na palubě kameru, která zároveň umožní monitorovat ostatní bezpečnostní parametry v okolí letiště. Lze tak zamezit i narušení letového provozu jinými civilními drony, kdyby se někdo rozhodl s touto kvadrokoptérou létat v jeho okolí. Dlužno připomenout, že těchto případů v Evropě přibývá a těžko se zatím postihují,“ popsal fungování dronu nad letištěm Bartuška. Dodal, že už navazuje kontakt s českobudějovickou firmou Drono.Works a s obchodními partnery z Izraele s cílem vytvořit funkční prototyp.
Úspěch mladého akademika potěšil rektora VŠTE Marka Vochozku. „Myslím, že je to vyjádření potenciálu týmu mladých lidí, kteří na katedře dopravy a logistiky českobudějovické techniky působí. Jsem přesvědčený, že ocenění, které Ladislav Bartuška získal, není poslední,“ konstatoval pro Právo rektor.