Článek
"Kraj má ze zákona povinnost zajistit svými rozpočtovými prostředky financování regionální dopravy, včetně železniční. Musí tedy sám rozhodnout, jak velkou částku na dopravu poskytne. Má plnou možnost ovlivnit jak rozsah spojů, tak jejich intervaly a další parametry objednané dopravy," uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.
Například od Ústeckého kraje požadovaly pro letošek dráhy na úhradu vlakové dopravy 453 miliónů korun. Kraj jim však za spoje od začátku roku neplatil a nyní oznámil, že je ochoten na to vydat jenom 335 miliónů Kč.
"Radní jsou přesvědčeni, že 335 miliónů musí Českým drahám stačit. Pokud vypustí spoj, který občané nepoužívají, zlobit se nebudeme," sdělil ČTK hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc.
Do obcí místo vlaků autobusy
Podle rozhodnutí krajského zastupitelstva musí na Ústecku do každé obce denně jezdit sedm vlakových spojů ve všední dny a dva o víkendech. Pokud dráhy některý z nich zruší, budou podle Šulce do obcí jezdit autobusy. "To není problém, autobusových dopravců je v našem regionu dost," prohlásil hejtman.
Do roku 2004 byly finanční prostředky na úhradu prokazatelné ztráty dopravců z osobní dopravy limitovány státním rozpočtem. Krajské úřady tak měly určenu účelově vázanou částku na dopravní obslužnost. Tarifní závazky krajů přitom hradil dopravcům stát prostřednictvím ministerstva dopravy. Letos se však pravidla na základě zákona č. 243 změnila, a kraje jsou plně odpovědné za úhradu ztráty.
Dušek: vinu má také vedení drah
Celkem má akciová společnost ČD v tomto roce obdržet 6,7 miliardy korun. Z toho dvě třetiny od krajů a zbytek od ministerstva dopravy.
"Měsíčně bychom tedy od krajů měli dostávat 400 miliónů korun. K 28. únoru jsme měli mít na kontě 800 miliónů, ale přišlo pouze 226 miliónů korun. To nás dostalo do velice nepříznivé situace," řekl už dříve Právu generální ředitel ČD Petr Kousal.
Předseda Odborového sdružení železničářů Jaromír Dušek však tvrdí, že určitou část viny na situaci má i management ČD. Nebyl totiž schopen vyčíslit krajům náklady na jednotlivé vlakové spoje. Některé kraje právě tím zdůvodňují, proč se drahám zdráhají platit.