Článek
Je to velké překvapení. Předchůdkyně drah, společnost Československé státní dráhy, připravený projekt lanové dráhy na Ještěd v roce 1932 převzala a na vlastní náklady nechala kabiny pro první lanovku vyrobit. Od roku 1933 ji pak dráhy provozovaly, a to nepřetržitě až do loňské tragické nehody, při níž se zřítila kabina lanovky a zahynul v ní strojvedoucí.
V Liberci spadla kabina lanovky na Ještěd, zahynul průvodčí
Ještě v březnu prohlásil Jiří Ješeta, člen představenstva Českých drah: „Lanová dráha na Ještěd patří do rodinného stříbra naší společnosti. Československé dráhy vybudovaly první lanovku v letech 1932/1933. Po celá desetiletí ji provozovaly a v 70. letech i rozsáhle modernizovaly. Proto ji chceme znovu opravit, a to v takové podobě, která nabídne obyvatelům a návštěvníkům Liberce a celého Libereckého kraje co nejvíce benefitů.“
Ješeta to nadiktoval do tiskové zprávy u příležitosti uzavření memoranda o spolupráci při obnově lanovky. Po necelém půl roce je všechno jinak. Dráhy zjistily, že o „rodinné stříbro“ zase tolik nestojí a lanovku vlastně samy o sobě obnovovat nechtějí. Co se stalo, že najednou takto uvažují?
A je-li někdo jiný než České dráhy, kdo obnovu lanovky dokáže zrealizovat, tak proč nejít jinou cestou?
Roli hrají finance
„Stávající vedení Českých drah si nemyslí, že by lanovky měly být byznysem Českých drah, že by to mělo být něčím, na co bychom se měli soustředit,“ vysvětlil na dotaz Práva názorový obrat drah Jiří Ješeta.
„Československé dráhy byly kdysi tím, kdo po celém Československu provozoval několik lanových drah. Dnes jsme vlastníkem jedné jediné. Ani ty v Tatrách, ani třeba lanovka Janské Lázně – Černá hora už nám dávno nepatří. A lanovka na Ještěd měla pro nás výjimečné postavení, protože byla po dlouhou dobu poslední lanovkou, kterou České dráhy provozovaly,“ dodal.
Evropská komise obvinila České dráhy a ÖBB, že poškodily firmu RegioJet
Roli v rozhodnutí Českých drah podle Ješety hrají i finance. „První odhady týkající se obnovy lanovky na Ještědu mluví o 250 až 300 milionech korun. A upřímně řečeno – máme takové peníze investovat do lanovky, nebo do nových vlaků pro cestující? Priorita je u Českých drah logicky aktuálně taková, že raději nové vlaky. A je-li někdo jiný než České dráhy, kdo obnovu lanovky dokáže zrealizovat, tak proč nejít jinou cestou? Naše priorita je v železniční dopravě, a ne v lanové,“ dodal Ješeta.