Článek
Zahájení nabralo dvouměsíční skluz, neboť francouzské konsorcium DIVia, které vyhrálo soutěž na zhotovení a následný 25letý provoz úseku, s ministerstvem dokončovalo finanční vypořádání a vyřizovalo bankovní úvěry.
ČSOB včera potvrdila, že konsorciu poskytla půjčku přes pět miliard korun a je největším věřitelem.
Konsorcium se s ministerstvem koncem dubna dohodlo, že stát za využívání dálnice zaplatí 17,8 miliardy korun. To je podle ministerstva skoro o šest miliard méně než maximální částka, kterou si stanovilo před podáním nabídek.
Původně se však loni hovořilo o ceně 16,5 miliardy Kč. Rozdíl způsobil nárůst mezibankovní sazby IRS od loňského srpna, kdy se podávaly nabídky do soutěže.
„Změna IRS neznamená zvýšení výnosů koncesionáře ani věřitelů,“ poznamenal k tomu Jemelka a dodal, že PPP na D4 fixuje úrokovou marži na celou dobu trvání koncesionářské smlouvy.
Dostavba D4 už měla začít, jenže se čeká na úvěr

Přestože stavba dosud nezačala, od března se na místě provádějí přípravné práce. Stejně jako dostavbu je má na starost společnost Eurovia ze skupiny Vinci. „Odstraňujeme především mimolesní zeleň a čekáme na předání staveniště. Poté práce zahájíme archeologickým průzkumem a přeložkami inženýrských sítí,“ sdělila Právu mluvčí společnosti Iveta Štočková.
Termín dodání slibují dodržet
Resort dopravy však neočekává, že dostavba v letošním roce omezí řidiče na návazných komunikacích.
„Omezení, která jsou na silnici první třídy č. 4, nejsou vlivem provádění stavebních prací na D4, ale v souvislosti se špatným stavem silnice, jejíž opravu již nebylo možné odkládat,“ řekl Jemelka. Významnější omezení provozu kvůli dostavbě D4 očekává od příštího roku.
Na postavení a uvedení úseku do provozu má zhotovitel podle smlouvy čas do prosince 2024. I přes zpoždění se zahájením dostavby počítá Eurovia podle Štočkové s dodržením termínu.
„V prosinci 2024 se plánuje dokončení a zprovoznění nově vybudovaných 32 kilometrů,“ potvrdila Právu.
Stavba D4 formou PPP podepsána

„Koncesionář pak bude dalších 25 let úsek provozovat a udržovat v bezvadném stavu, a to spolu s dalšími už postavenými 16 kilometry dálnice D4 a silnice první třídy č. 20,“ připomněl Jemelka podmínky. Poté dálnice přejde do vlastnictví státu.
První PPP projekt
Dostavba dálnice D4 je prvním takzvaným PPP projektem v Česku. Ministerstvo uvažuje o stejném přístupu pro úsek na dálnici D35 mezi Džbánovem na Orlickoústecku a Mohelnicí. K úvaze je několik variant. „Zjišťuje se, zda se jedná o smysluplný projekt či nikoliv. Stejně tak jako v případě D4 bude rozhodnutí příslušet vládě ČR,“ dodal mluvčí.
Společnost PwC k tomu pro vládu připravuje materiál o ekonomických aspektech projektu. Hotový má být v průběhu léta.