Článek
Stavba, kterou chtěli Poláci zahájit koncem minulého roku, a podnikli proto s předstihem přípravné práce, se ale může neodhadnutelně protáhnout. „Průměrná délka řízení je třicet dnů. Záleží na složitosti a rozsahu posuzované problematiky, což nelze odhadovat, protože se neví, jestli nebude nutný znalecký posudek, šetření trhu apod.,“ řekl Novinkám mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda.
Průměrná délka řízení je třicet dnů. Záleží na složitosti a rozsahu posuzované problematiky
Námitky dceřiné firmy koncernu Metrostav, jemuž soud na tři roky kvůli účasti v korupční kauze politika Davida Ratha zatrhl účast ve veřejných zakázkách, zamítlo na konci loňského roku Ředitelství silnici a dálnic (ŘSD). MI Roads se proto obrátila na ÚOHS. „Jenom měsíční zdržení není u takto důležité stavby zanedbatelné. Pokud půjde o měsíc, dalo by se to snad dohnat,“ konstatoval mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Dokud ÚOHS námitky nevyřeší, nemůže Budimex, jehož stavební stroje stojí na hranicích, začít stavět.
MI Roads couvnout nehodlá
Společnost MI Roads poukazuje na údajně nedostatečné zkušenosti Budimexu s výstavbou tunelů, které jsou na 21kilometrovém úseku dva. „Budimex se prokazuje cizí referencí z výstavby tunelu v Kolumbii. Budimex proto neměl být kvůli nesplnění podmínek tendru vybrán jako vítěz,“ tvrdí mluvčí MI Roads Michal Jurman. „Za námitkami, které byly ze strany ŘSD nesprávně odmítnuty, si stojíme. Nezbývalo než podat návrh na přezkoumání k ÚOHS,“ potvrzuje Jurman.
Budimex nejlevnější a nejrychlejší
Budimex nabídl v soutěži nejnižší cenu a nejrychlejší postup stavby. Firma garantuje stavebně nejsložitější úsek D11 s osmadvaceti mosty, dvěma tunely a třemi mimoúrovňovými křižovatkami postavit do konce roku 2027 za 11, 4 miliardy korun bez DPH. „Zájem Budimexu trvá. Vzniklé komplikace reflektujeme a čekáme na další informace. Budimex zatím nechce záležitost podrobněji komentovat,“ reagovala pro Novinky Diana Zyglewská z ústředí Budimexu ve Varšavě.
Prodleva dostavby D11 z Královce do Trutnova rozladila obyvatele příhraničních obcí, kteří budou déle čelit enormně zvýšenému provozu na silnici, kam bude letos svedena veškerá doprava z dokončované polské dálnice S3. „Každý den je důležitý. Už aby se začalo stavět. Čekáme až příliš dlouho,“ říká starosta pohraničního Královce Libor Terbák (nezávislý).
Poláci stojí před finálním dokončením dálnice S3, jejíž poslední část končí v Královci na české louce. Díky právoplatnému stavebnímu povolení chtějí zprvu začít stavět tříkilometrovou dálniční přeložkou kolem Královce. Dálnici do Trutnova chtějí dokončit v roce 2027 a poslední úsek D11 z Trutnova do Jaroměře, o který hodlají soutěžit, o rok později. Dálnice D11 ve finále propojí Česko s pobřežím Baltského moře.