Hlavní obsah

Doručovací služby se připravují na vánoční shon, letos bude rekordní

Novinky, Natálie Lošková, luh

Prosinec je obvykle nejvytíženějším měsícem pro doručovací služby, které rozvážejí vánoční dárky. Kvůli zavřeným obchodům ale letos firmy očekávají nápor ještě větší. Doručovací služby se na Vánoce připravují již několik měsíců dopředu, i v době koronaviru jsou proto optimistické, že vysoký počet zásilek zvládnou doručit.

Před letošními Vánocemi odbaví Zásilkovna až 600 tisíc balíků denněVideo: Novinky

Článek

Hlavní sezona pro doručovací služby je již v plném proudu. „Od doby uzavření obchodů jsme samozřejmě zaznamenali vzrůstající poptávku po přepravě. Předpokládáme, že letos v sezoně celkově doručíme dvakrát více zásilek putujících z e-shopů soukromým příjemcům v porovnání s loňským rokem. Situaci ohledně koronaviru přisuzujeme zhruba polovinu tohoto růstu,“ sdělil Novinkám generální ředitel společnosti PPL Petr Horák.

Společnost aktuálně doručuje zhruba 700 tisíc zásilek denně. Podle Horáka se situace následujících dní bude odvíjet od toho, zda se v republice znovu otevřou obchody. Pokud ano, lze v počtu zásilek očekávat mírný pokles. Na to nicméně společnost nespoléhá a už od začátku roku se na hlavní vánoční sezonu pečlivě připravuje.

„Jako již každý rok nabíráme před svátky stovky sezonních pracovníků navíc na pozice řidičů, agentů zákaznického servisu a manipulačních pracovníků. Letos jsme jejich počet museli samozřejmě ještě navýšit,“ dodal.

V předvánočním období navyšuje kapacity brigádníků také Česká pošta. „V loňském roce jsme poptávali zhruba 5 tisíc brigádníků a pro letošní rok je počet obdobný,“ říká její mluvčí Matyáš Vitík.

Foto: Novinky

V době zavřených obchodů nakupují lidé přes internet čím dál více.

Češi letos utratí na internetu zhruba 200 miliard

Také Zásilkovna se na Vánoce připravuje už od ledna, tou dobou se ale ještě s koronavirem nepočítalo. Současná situace nakupování online hodně napomáhá, podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci utratí tento rok lidé na českém internetu zhruba 200 miliard.

„Meziroční růst máme až 120 procent. Nyní jsme ve špičce, aktuálně to znamená zhruba 400 tisíc zásilek za den. V těch největších dnech očekáváme až 600 tisíc zásilek za den,“ uvedl Šmíd s tím, že za normální situace je počet odbavených zásilek za den přibližně 150 tisíc.

I proto společnost navýšila své stavy. Rozšířila se o čtyři nová depa, na Vánoce nabrala 400 zaměstnanců, po celé republice eviduje 3800 výdejních míst. Právě výdejní místa jsou podle Šmída pro zákazníky atraktivní nejen proto, že si zásilku mohou lidé vyzvednout dle svých časových možností, vyzvednutí je navíc bezpečné v rámci nemoci covid-19.

Foto: Novinky

Depo Zásilkovny v Nehvizdech odbaví v této době zhruba 60 tisíc zásilek denně na 25 různých tras.

Nárůst podaných zásilek zaznamenala také Balíkovna, oproti stejnému týdnu v minulém roce se jejich počet zvedl až o sto procent. „Bezesporu je to ovlivněno i současnou situací ohledně šíření koronaviru. Mnohé obchody jsou uzavřeny a lidé dávají nakupování online přednost,“ vysvětluje Matyáš Vitík z České pošty, která Balíkovnu provozuje.

Česká pošta každoročně zveřejňuje tzv. rozhodný den pro podání balíků do sítě České pošty tak, aby se stihly doručit do Vánoc. „Letos jej stanovíme na začátku prosince i s ohledem na současnou pandemickou situaci ve společnosti, kdy si lidé budou přes internet objednávat kromě tradičních vánočních dárků i zboží běžné potřeby, a s ohledem na absence zaměstnanců z důvodu nemoci či karantény,“ uvedl Vitík.

Skokový procentuální nárůst zaznamenávají i nadnárodní společnosti. Například DHL Express očekává nárůst až o padesát procent oproti hlavní sezoně za rok 2019. Také firma FedEx zaznamenává vysoký nárůst poptávky, díky které přidala lety navíc pro mezinárodní přepravu.

Výběr článků

Načítám