Článek
„Představil jsem si situaci, kdy plná tramvaj v dopravní špičce urputně brzdí svých 15 – 30 tun hmoty, aby dala přednost chodci, který vstoupil na přechod. Pokud by chodec, který využil nabízené přednosti, neutržil žádné poranění, jsem si jistý tím, že tramvaj by se rázem proměnila v nemocnici,“ sdělil generální ředitel pražského dopravního podniku Martin Dvořák.
Podle dopravního podniku činí brzdná dráha nezatížené tramvaje 56 metrů při 50 km/h, osobní vůz má brzdnou dráhu při stejné rychlosti 28 metrů.
Ministerstvo dopravy si stojí za svým
„Lidé si nyní často myslí, že mají přednost před tramvají a na přechodu tak doslova skáčou pod tramvaj. Jde nám hlavně o to, chránit život a zdraví tím, že by byla stanovena přednost chodců,“ řekl Právu mluvčí MD Karel Hanzelka s tím, že na zrušení přednosti tramvají se shodlo osmdesát procent členů expertní skupiny složené mimo jiné z dopravních odborníků či zástupců politických stran.
„Na druhou stranu zazněly však i názory, že tramvaj má delší brzdnou dráhu než automobil a přednost chodců by mohla zpomalit provoz ve městech. Není to proto konečné rozhodnutí, jde o návrh, kterým se ještě budeme zabývat,“ dodal Hanzelka.
Podle člena expertní komise ministerstva dopravy Stanislava Humla by přednost chodců před tramvajemi neměla platit. Důvodem je právě delší brzdná dráha. „Umím si ale představit některé úpravy na přechodu. Například chodec by dal znamení, že se chystá přejít, což funguje třeba v Rakousku,“ uvedl Huml.