Článek
„Už jsme viděli asi téměř všechno, vnuk prolezl různé stroje, to se mu líbilo,“ svěřila se Novinkám jedna z návštěvnic akce, když se po prohlídce posilňovala svačinou.
„Moje chlapy určitě zaujaly mašiny, já si poslouchala kapelu DixiBand MP Praha a byla jsem spokojená. A taky jsem si nechala namalovat na obličej, když už jsem si vystála frontu s mladým,“ smála se paní Kateřina, která dorazila s manželem a synem s tím, že den otevřených dveří rodina využívá každý rok. „Mě zaujaly ty jezdící schody a auto, které se používá, když se stane nějaká dopravní nehoda,“ dodal syn s obrázkem zombie na obličeji.
Depo na Kačerově je první, které v metropoli vyrostlo pro vlaky metra. Slouží od roku 1974, primárně k vypravování vlaků na linku C. Avšak od roku 1978, kdy se rozjela první provozní část linky A, do roku 1985, kdy bylo do provozu uvedeno depo Hostivař, vypravovalo i soupravy na linku A.
FOTO: Výročí 50 let metra. Dopravní podnik ukázal všechny pražské soupravy
Obdobně tomu bylo i v případě trasy B. Mezi depem a železniční stanicí v Krči vede vlečka, která představuje jediné spojení mezi metrem a běžnou železniční sítí. Deponovací kapacita depa je v současnosti asi 37 vlaků metra. V hale leží 22 kolejí.
„Tohle je opravdu šotouš. Hlásí, že vystuduje dopravní školu a pak půjde do Prahy,“ prozradila Novinkám paní Jana, bývalá archivářka dopravního podniku, na svého vnoučka, který dorazil z Pardubic. „Můj tatínek dělal dopravní předpisy, než vyjelo první metro,“ svěřila rodinné spojení s hromadnou dopravou. Než nastoupila v roce 1993 do archivu, pracovala od půli osmdesátých let jako dozorce ve stanici Opatov. Nostalgii, když tudy prochází, po letech už necítí, byť si k metru vypěstovala vztah.
Příznivci městské hromadné dopravy si do 16 hodin mohou prohlédnout běžně nepřístupné zázemí a technické prostory areálu, vozový park, čeká je bohatý doprovodný program. Vstup je zdarma.
V hlavní budově láká prezentace systému dispečerského řízení dopravy metra, která je k vidění vůbec poprvé. Nechybějí speciální vozidla pro potřeby údržby a oprav železniční infrastruktury v síti metra, pohotovostní stroje využívané k odstraňování mimořádných událostí nebo speciální vyprošťovací jeřáb. Součástí programu jsou ukázky unikátní hasičské techniky, která je nasazovaná při vykolejení tramvaje nebo v případě nutnosti zvednout soupravu metra.
Svou premiéru zažily historické motorové pracovní stroje od Muzea technických zajímavostí Choceň, zájemci si můžou udělat představu o vývoji výtahů a eskalátorů. Jako fotokoutek slouží lokomotiva T4, přezdívaná prasátko, první typ lokomotivy nezávislé trakce metra. Dopravní podnik jich v letech 1973–1978 zakoupil dvanáct pro vozbu těžkých pracovních vlaků i pro posun elektrických vozů a souprav metra.