Článek
Přechody tady nejsou, chodci, kteří se nechtějí zdržovat hledáním okliky přes lávku nebo podchod a raději riskují přebíhání mezi auty, tady patří k běžným obrázkům. „Z hlediska bezpečnosti a průchodnosti je to jedna z nejhorších křižovatek ve městě,“ řekl Novinkám a Právu náměstek plzeňského primátora Aleš Tolar (STAN).
Jde o jeden z nejfrekventovanějších dopravních uzlů. V pracovních dnech přes jeho čtyři větve projede i přes 50 tisíc vozů a více než 600 tramvají. Brzy by se tu měli většího komfortu dočkat také chodci.
„Nově budou zřízené přechody na všech ramenech křižovatky, tedy kromě toho, přes který vede lávka,“ uvedl Tolar. „Máme stavební povolení, dokončenou projektovou dokumentaci. Příští rok to určitě uděláme,“ dodal.
Začala demolice skleněného pekla. Největší černá stavba v Plzni jde k zemi
Za rok na rok
Nejde zdaleka jen o to nakreslit chybějící zebry a přejezdy pro cyklisty. „Celá křižovatka se bude muset stavebně upravit, přestavět,“ upozornil Ondřej Vohradský, dopravní specialista městské Správy veřejného statku.
„Jedním z důvodů je povolená maximální délka přechodů. Kvůli tomu ubude v Ukrajinské ulici jeden pravý odbočovací pruh směrem na Doubravku. Naopak na výjezdu z Pražské ulice, tedy od centra, budou dva pruhy místo jednoho. Podél Ukrajinské také nově povede na straně u krajského policejního ředitelství chodník,“ upřesnil.
Součástí akce bude i rekonstrukce vodovodu, kanalizace, osvětlení či trakčního vedení. „Bude se také vyměňovat tamní kolejový oblouk,“ doplnil Vohradský, podle něhož si práce vyžádají celou jednu stavební sezonu.
„Neobejde se to bez řady omezení, například při výměně kolejí nebude možné projet napříč křižovatkou. Podobných věcí bude víc, nicméně třeba provoz na hlavním tahu ulice U Prazdroje – Tyršova zůstane zachovaný,“ podotkl Vohradský.
Sto milionů
Proměna má vyjít zhruba na sto milionů korun, z toho sedmnáct chce město získat z unijních dotací. „V současnosti se jedná o velmi frekventovaný úsek, který se po stavebních úpravách může stát nejpřímější spojnicí mezi centrem města a turisticky hojně navštěvovaným areálem Plzeňského Prazdroje,“ připomněl primátor Roman Zarzycký (ANO).
Mluvčí pivovaru Zdeněk Kovář poznamenal: „Nemáme pocit, že by se k nám teď návštěvníci nenašli cestu, ale instalace přechodů zlepší propojení našeho areálu s centrem.“