Článek
„Sliby, nebo dokonce vládní nařízení, nejsou plněny. Jde třeba o zavedení programu Covid Transport pro financování dopravních firem. To není hotovo, tady vláda bohužel zatím nesplnila své vlastní nařízení. Jediné, co funguje, ale co považuji za velmi kosmetické, je odklad zálohy na silniční daň,“ vyjmenoval Melzer.
Podle něho nefunguje ani prodloužení splatnosti faktur za pohonné hmoty. „To není, to zkolabovalo, protože dodavatelé ani nikdo jiný na sebe nechtějí vzít riziko. Odložení placení mýta, které mělo fungovat od prvního dubna, také nefunguje,“ doplnil.
Odklad mýta se většiny netýká
K odložení mýtného se pro Právo vyjádřil Miroslav Beneš, tiskový mluvčí společnosti Czech Toll, která v konsorciu se Sky Tollem mýtné v Česku provozuje.
Dopravci odstavili více než polovinu kamionů
„Prodloužení splatnosti faktur za mýtné je technicky připraveno. Dopravci, kteří jsou přímo registrovaní v systému elektronického mýtného bez smlouvy s vydavatelem tankovacích karet a hradí faktury vystavené společností CzechToll, již dostávají faktury s adekvátně prodlouženou splatností na 90 dní. Takto je registrováno necelých 5,5 tisíce vozidel,“ uvedl.
Háček je ale v tom, že drtivá většina dopravců tankovací karty využívá. U těch je to podle Beneše komplikovanější.
„Pro tyto dopravce jsou faktury od provozovatele mýtného systému pouze informativní, úhradu mýtného provádějí na základě faktur od svého vydavatele tankovacích karet,“ uvedl. Pro vydavatele tankovacích karet není podle něho záměr odložit splatnost mýtného povinný a případná ochota pomoci jim přináší komplikace s úpravou systémů a procesů fakturace.
„Jasno o tom, kteří vydavatelé tankovacích karet podepsali potřebné smlouvy a prodloužení splatnosti na 90 dní dopravcům poskytnou, bude do konce dubna,“ dodal Beneš a dodal, že prostřednictvím vydavatelů karet je v systému mýta registrováno více než 270 tisíc vozidel,“ dodal.
Doprava je v karanténě poloviční, o víkendu je téměř umrtvena
Podle Melzera byl pro dopravní firmy také problém dostat se k úvěrům z programů Covid I a Covid II. „Smutné je, že co je prezentováno jako kardinální úspěch, to v praxi nefunguje. Banky peníze v rámci komerčních vztahů nechtějí uvolňovat, dopravní firmy neprojdou hodnocením, aby peníze získaly. Procesy jsou složité a firmy se k likviditě nedostanou, banky nechtějí na portfoliovou záruku peníze uvolňovat,“ vysvětlil Melzer.
Hrozí propouštěním
Jako dostatečná podpora se podle jeho slov tímto neukazuje ani kurzarbeitový program Antivirus. Kurzarbeit přináší podle Melzera firmám jen malou část nákladů na mzdy, ale firmy mají navíc i ostatní fixní náklady. „Pokud ty nejsou v dostatečné míře kompenzovány, Antivirus nemůže fungovat. Ať stát alespoň odpustí, nikoli odloží, splatnost daně z mezd a sociální a důchodové daně. Pokud to vláda nebude kompenzovat, máme jen dvě možnosti: zbavit se zbytného majetku, což je teď velmi komplikované, nebo snižovat stavy. Očekáváme tak, že propouštění začne s příchodem května,“ varoval Melzer.
Co se děje s tisíci letadel, která nemohou létat
Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky se dopravci budou moci účastnit programu Covid III, který má být vyhlášen počátkem května.
„Program Covid III byl nastaven tak, že zahrnuje většinu možností, které byly zamýšleny pro Covid Doprava, či prodloužení splatnosti faktur za odebrané pohonné hmoty. Navíc umožní zapojení téměř všech skupin dopravců, a to i firem do 500 zaměstnanců. Covid Doprava by byl pouze pro firmy do 250 zaměstnanců,“ sdělil Právu Jemelka.