Hlavní obsah

Na postavení obchvatu v Česku nestačí ani 22 let. Doprava v Kralupech bude kolabovat dál

Už dvaadvacet let usilují Kralupy nad Vltavou o obchvat. I když radnice dávno ví, kudy povede, projekt zatím stále zůstává na papíře a do země nikdo nekopl. A vypadá to, že situace se jen tak nepohne, protože stavbu hatí neskončené soudy. Je to jedna z mnoha staveb v ČR, které úřady veřejnosti slibovaly postavit a zprovoznit, a dokonce uváděly termín. Ve skutečnosti s nimi nebyly schopny pohnout.

Foto: Novinky a město Kralupy n. Vltavou

Fáze plánovaného obchvatu Kralup

Článek

Už v roce 2018 začal Středočeský kraj vykupovat pozemky pod plánovanou stavbou a tehdejší radní pro dopravu František Petrtýl (ANO) odhadoval začátek prací na rok 2021. Leč ani teď, tři roky poté, se nepohnul jediný kámen. 

Obchvat má protnout jihovýchodní okraj Kralup. Nejprve má přijít na řadu vznik spojnice mezi dálnicemi D7 a D8, tedy mezi dálnicí od Prahy na Chomutov a na Ústí nad Labem.

„Bohužel, pořád se nestaví. Doprava už v některých dnech kolabuje, obyvatel je stále více, bezpečnost provozu se zhoršuje. Navíc životní prostředí v obcích je neúnosné. Problémy dělají hlavně prachové částice,“ shrnul starosta Kralup nad Vltavou Libor Lesák (ODS).

Středočeský kraj vykupuje pozemky pro propojení dálnic D7 a D8

Domácí

V Kralupech je v permanentním vytížení jediný most přes Vltavu široko daleko. Před mostem se navíc v současnosti staví kruhový objezd, což situaci komplikuje ještě víc.

Plánované propojení dálnic D7 a D8, nazvané jako Aglomerační okruh kolem Prahy, se má skládat z přeložek silnic druhé třídy číslo 101 a 240 severně od hlavního města. Stavba je naplánována do tří navazujících etap. První z nich je stavba silnice mezi Středokluky a obchvatem Kralup nad Vltavou. Druhou etapou je samotný obchvat a třetí pokryje část mezi obchvatem a křižovatkou s D8 u obce Úžice.

Stavební povolení v nedohlednu

Kralupský obchvat hatí skupina lidí žijících zhruba patnáct kilometrů daleko ve Velkých Přílepech. Tamní spolek už před mnoha lety vyslovil výhrady proti části Aglomeračního okruhu a podal žalobu k soudu. Kolovala také petice proti stavbě a tehdy ji podepsalo několik desítek lidí.

Problém přílepští spatřují v napojení zamýšlené nové silnice na místní Kladenskou ulici. „Naše Kladenská ulice by se stala součástí přivaděče na přeložku II/240 a tím dále na dálniční síť západně od Prahy,“ upozornili iniciátoři petice Michael Rykl a Rostislav Dias.

Místní se z tohoto důvodu obávají, že napojení přinese další dopravní zátěž, hluk a prach. To vše podle nich povede ke zhoršení místního životního prostředí a znehodnocování nemovitostí.

Kamiony přestanou bourat do zdí, nový tunel na trase z Mladé Boleslavi do Mělníka je odvede pryč z obce

Domácí

Případ několik let pendluje mezi různými soudními instancemi a úřady. „Kvůli tomu je pozastavené vydání stavebního povolení na samotnou stavbu. Co bude dál, nevím,“ dodal kralupský starosta Lesák.

Nikdo nic neví

A netuší to ani Středočeský kraj, který stavbu naplánoval, ani krajská správa silnic, jež by měla obchvat vystavět. „Se stavbou bychom velmi rádi pohnuli. Spolkem z Velkých Přílep je celá příprava nesmyslně brzděna,“ uvedl radní pro silniční dopravu Karel Bendl (ODS).

Lidé v Kralupech tak budou muset na potřebný obchvat zřejmě dál čekat. Zdejší most přes Vltavu je přitom první silniční most od Prahy a nikde jinde blíže k Praze se řeka překonat autem nedá.

Lidé si vyzkoušeli obchvat Jaroměře, zatím pouze pěšky nebo na kole

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám