Článek
Obrana by totiž kvůli novele mohla přijít o letiště v Líních u Plzně.
Ale tím to neskončilo, protože návrh dopravy si osvojil komunistický poslanec Václav Snopek. Nyní by zákon měl znovu projednat hospodářský výbor Sněmovny.
Hrozí vyvlastňování ve prospěch soukromníků?
Podle mluvčího obrany Petra Medka je návrh naprosto nepřijatelný.
„Pokud by tyto pozměňovací návrhy byly přijaty, nastalo by reálné riziko, že České republice bude ve prospěch soukromých podnikatelských subjektů vyvlastněn majetek, v tomto případě letiště,“ řekl Právu Medek.
Zákon by v případě Líní byl zvláště absurdní, protože by mohla žádat o vyvlastnění firma, která na letišti vlastní necelé procento plochy (obrana více než 75 procent) a která ministerstvu dluží 70 miliónů korun na nájemném.
Letiště u Plzně o 340 hektarech provozuje firma Plane Station Pilsen. Od roku 2010 neplatí nájemné a již tři roky má vypovězenou smlouvu. Protože odmítá letiště vyklidit s poukazem na chyby ministerstva, věc řeší soud.
Doprava couvla
Hospodářský výbor kvůli sporu projednávání tohoto bodu odložil a minulý týden uspořádal smírčí jednání mezi zástupci ministerstev.
Po něm doprava couvla a Snopkův, potažmo svůj návrh již nepodporuje.
„Odmítnutí tohoto návrhu je výsledkem dohody mezi resorty obrany a dopravy. Ministerstvo obrany s tímto pozměňovacím návrhem zásadně nesouhlasilo,“ řekl Právu mluvčí dopravy Zdeněk Neusar.
Poslanec Snopek odmítá, že by byl pouhým prostředníkem resortu dopravy. Chtěl prý řešit potíže, které mezi sebou mají vlastníci a provozovatelé letišť.
Licence víc než vlastnictví?
„Ptal jsem se ministerstva dopravy, proč to neřeší. Poslali mi jejich původní návrh, v němž je problém provozování letišť komplexně vyřešen. Tak jsem ho znovu podal,“ řekl.
Návrh by podle něj mohl pomoci např. ruzyňskému letišti v případě, že by se chtělo rozšířit a nedohodlo by se s vlastníky pozemků.
Obraně se nelíbí, že návrh by nepřiměřeně posiloval práva držitelů licence na úkor většinových vlastníků. Ti by totiž mohli získat licenci jen v případě, že by zcela disponovali sto procenty pozemků pod letištěm.
Navíc by provozovatelé letiště dostali možnost žádat vyvlastnění, aniž by vlastnili na letišti jediný pozemek.
„Právo k pozemku nebo k letecké stavbě potřebné k provozování letiště lze odejmout nebo omezit postupem podle zákona o vyvlastnění,“ stojí ve Snopkově návrhu.
Zákon by kromě obrany podle informací Práva vadil většinovým vlastníkům pozemků na letištích v Příbrami a v Kladně, protože nemají licenci na provozování, i když by ji chtěli.
Obrana by si také přála, aby letiště začal provozovat její státní podnik LOM Praha, ale současný zákon jí to neumožňuje. Sice říká, že kdo vlastní 51 procent pozemků, může o licenci požádat, podmínkou ale je, že se musí vypořádat s provozovatelem, kterého chce nahradit. Ten ale nemusí souhlasit a poté má většinový vlastník smůlu.
Obrana se proto domluvila s lidoveckým poslancem Jaroslavem Klaškou, aby současný zákon upřesnil. „Co navrhuje kolega Snopek, je lapsus. Já jsem po konzultaci s obranou načetl návrh, který mnohem více počítá s vlastníkem a dává mu šanci licenci získat,“ řekl Právu Klaška.