Hlavní obsah

Dohodu o menší zóně Líně odklepli plzeňští zastupitelé, letecká záchranka musí zůstat v kraji

Plzeňské krajské zastupitelstvo schválilo v pondělí dohodu o zmenšení podnikatelského parku v Líních, kde možná Volkswagen postaví gigafactory. Pro starosty dotčených obcí jde o důležitý příslib. Součástí usnesení je také požadavek, aby letecká záchranná služba zůstala v Plzeňském kraji a fungovala nepřetržitě.

Foto: Stanislava Benešová, Novinky

2: Vzlétající záchranářský vrtulník.

Článek

Pro okleštění zóny z původních 700 na 280 hektarů hlasovalo 29 z 36 přítomných zastupitelů. „Velmi se nám ulevilo, protože zastupitelstvo vyjádřilo ochotu zónu zmenšit,“ řekl starosta Dobřan Martin Sobotka (Aktivní Dobřany). Podobně situaci zhodnotil Michal Gotthart (Sdružení nezávislých kandidátů Líní a Sulkova), jenž stojí v čele Líní. „Dohoda je krok správným směrem. Klíčová ale bude změna územního plánu, o které se bude teprve jednat,“ podotkl.

Starostové dotčených obcí v pondělí připomněli, co by pro ně 700hektarový podnikatelský park znamenal. „Jsme na frontové linii a jde nám vyloženě o přežití. V případě sídliště jižní části obce bychom měli továrnu skoro pod okny, na dosah dvou set metrů,“ nastínil Gotthart.

Doplnil, že kraj má velmi nízkou nezaměstnanost, navíc se v Plzni nachází rozsáhlá průmyslová oblast Borská pole.

Čtyři obce kývly na dohodu o zmenšení průmyslové zóny v Líních. Nová Ves nesmí, je vázaná referendem

Domácí

Starosta Zbůchu Dušan Duchek (Sdružení nezávislých kandidátů Pro Zbůch) poukázal na velkou dopravní zátěž, kterou už teď obce trpí. „Denně tudy projede zhruba jedenáct tisíc aut. Přes náves, kde je přivaděč na dálnici, je to pět tisíc vozidel, kolem čtyřiceti procent tvoří těžkotonážní nákladní auta,“ vyčíslil s tím, že se kvůli tomu Zbůch nemůže rozvíjet.

Změnu by podle Duchka přineslo právě zmenšení zóny i dopravní řešení, které je součástí dohody.

Ve schváleném usnesení je také požadavek, aby vláda zachovala v Plzeňském kraji záchranku. Právě o ní se v posledních týdnech bouřlivě diskutovalo. Podle zjištění Práva hrozilo, že by se mohla přesunout do Karlových Varů. Proto zastupitelé žádají, aby základna na uvedeném území zůstala, provozovala ji armáda a fungovala nepřetržitě, tedy 24 hodin 7 dní v týdnu.

Stát pořád neví, kam přesune záchranku z Líní kvůli gigafactory

Domácí

Dohodu už dříve schválily dotčené obce a vláda, teď i krajské zastupitelstvo. „Má pouze deklarativní charakter a bez zachování letecké záchranky v našem kraji by pozbyla smyslu,“ zdůraznil plzeňský hejtman Rudolf Špoták (Piráti).

Pro byla i opozice, která dříve měla vůči návrhu usnesení výtky. Ministr kultury a opoziční zastupitel Martin Baxa (ODS) ocenil, že našli s koalicí shodu. Plzeňský primátor Roman Zarzycký (ANO) vůbec nehlasoval, protože nedostal odpovědi na klíčové otázky. Neví, zda chce Volkswagen v Líních investovat, také nezná stanovisko ministryně obrany, zda je líňské letiště strategické, či nikoliv.

Krajské ODS a TOP 09 kritizují návrh ke gigafactory

Domácí

Výběr článků

Načítám