Hlavní obsah

Dodělat základku? Problém 38 tisíc dětí

Právo, Stáňa Seďová

Školáci ze sociálně vyloučených rodin často nezvládají ani dodělat základní školu. Jsou mezi nimi i děti, které propadají už v první třídě. Agentura pro sociální začleňování, která je jedním z odborů Sekce pro lidská práva Úřadu vlády ČR, to plánuje do roku 2022 změnit.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Podle analýzy Univerzity Palackého v Olomouci vydané v roce 2015 vyrůstá v sociálně vyloučených lokalitách přibližně 38 tisíc dětí do patnácti let. Děti z tohoto prostředí často předčasně ukončí svoje vzdělávání.

„Místa, kde tyto děti žijí, lze poměrně jednoduše lokalizovat. Vůbec nejvíce jich je v Ústeckém kraji, tam půjde také největší část podpory. Pak jde o periferie například v Jihočeském kraji, pohraniční oblasti. Tedy obce, které jsou jednoduše řečeno odříznuty od okolního světa,“ řekla Lucie Nemešová z Agentury pro sociální začleňování.

Máme k dispozici hrozné výsledky z různých koutů republiky
Lucie Nemešová, Agentura pro sociální začleňování

Podle ní musí děti překonávat během vzdělávacího cyklu mnoho bariér a domácí prostředí jim to často moc neusnadňuje.

„Předpokládá se, že děti budou pracovat i mimo školní dobu, tedy doma, na domácích úkolech. Ale to se často neděje. Nebo jim chybějí pomůcky, které jim rodiče nezajistí. Problém je také v předškolní výchově. Máme k dispozici hrozné výsledky z různých koutů republiky, kde propadávají dokonce i prvňáčci v první třídě,“ vysvětlila Nemešová.

Dál už nejdou

„Chceme také, aby zřizovatelé vytvořili takové prostředí, aby se i děti, které dnes často vůbec po základní škole nepokračují, hlásily na střední školy,“ dodala.Úkol, který si agentura předsevzala splnit do šesti let, shrnuje její ředitel Radek Jiránek.

„Klíčem k překonání bludného kruhu sociálního vyloučení je zajistit všem dětem otevřené a společné vzdělávání. Tedy takové vzdělávání, které dává člověku z jakéhokoliv prostředí příležitosti se plnohodnotně zapojit do společnosti,“ řekl.

Těmi, kdo to mohou změnit, aby děti nevypadávaly ze sítě vzdělání, jsou kraje, města, zřizovatelé škol.

Chceme také více spolupracovat s místními neziskovými organizacemi
Lucie Nemešová, Agentura pro sociální začleňování

„Nebudeme pracovat přímo s dětmi. Máme pocit, že tím správným článkem, kde dochází k určitému zanedbání, jsou kraje a obce. Chceme také více spolupracovat s místními neziskovými organizacemi. Budeme jim nabízet metodickou podporu, odborné poradenství, poukazovat na konkrétní problémy a nabízet zřizovatelům konkrétní řešení,“ přiblížila plány agentury Nemešová.

Výběr článků

Načítám