Hlavní obsah

Do ulic Olomouce vyjela opravená tramvaj z roku 1914

Historickou tramvaj, která v minulých dnech prošla všemi potřebnými revizemi včetně úspěšné bezpečnostní zkoušky, jež testuje především její brzdy, představili v pondělí v Olomouci. Unikát, jediný svého druhu na světě, bude možné občas potkat i v ulicích města.

Unikátní historická tramvaj v OlomouciVideo: Petr Marek, Novinky

Článek

„Půjde spíše o výjimečné situace, protože tramvaj není možné provozovat v dešti, má malou přepravní kapacitu, a především na ni neexistují náhradní díly, takže jakákoliv drobná závada představuje významnou komplikaci,“ řekla mluvčí DPMO Anna Sýkorová.

Veřejnost si bude moci tramvaj, která v roce 1994 byla prohlášena za kulturní památku, prohlédnout vždy v rámci dnů otevřených dveří a při podobných příležitostech. „Budeme se snažit jednou za čas umožnit i jízdu. Zároveň ale tramvaj chceme předat nepoškozenou a funkční dalším generacím,“ podotkl předseda představenstva DPMO Jaroslav Michalík.

Foto: Petr Marek

Historická tramvaj v Olomouci

Tramvaj s evidenčním číslem 16 spolu s dalšími třemi vozy byla vyrobena v roce 1914 v Moravskoslezské vagónce ve Studénce. Šlo o první tramvaje objednané přímo městem poté, co Olomouc v roce 1904 převzala do vlastní režie provozování tramvajové dráhy. Cestujícím v Olomouci sloužil tento vůz až do roku 1956.

Ve druhé polovině 50. let minulého století byla vyřazena a vozová skříň bez pojezdu a elektrické výzbroje za manipulační poplatek odprodána do soukromých rukou. Dopravní podnik pustil tramvaj na 30 let ze zřetele. V roce 1987 karoserii objevili tramvajoví nadšenci v zahrádkářské osadě nedaleko Olomouce.

Foto: Petr Marek

Řídicí plošina

„Stála tam jako chata. Majitel zemřel a jeho syn nám zavolal, jestli ji nechceme, ať se na to přijedeme podívat, Dorazili jsme a spadla nám brada, v jak dobrém stavu byla,“ vzpomíná tramvaják Tomáš Potěšil. Zachována zůstala světla, tabulky. „Jen na plošině si pán udělal otvor na komín pro kamna,“ podotkl. Tramvaj tehdy ovšem stála na betonové podezdívce, a tu olomoučtí dopraváci museli sbíječkami rozbít, aby ji dostali ven.

Nebyla to ale jediná komplikace. „Před padesáti lety tam zahrádka nebyla. Za tu dobu se rozrostla, takže byl problém z ní tramvaj dostat. Počkali jsme na zimu, položili pod ni svodidla a táhli jsme pak vše po sněhu jako sáňky, až na silnici, kde se dala na vlečku a odvezla,“ zavzpomínal Potěšil.

Foto: Petr Marek

Řidič Tomáš Potěšil

Vůz, který DPMO dostal zpátky zdarma, poté prošel dvěma etapami renovace. „Všechno vázlo na financích. Nejprve se dala do pořádku skříň, v podstatě šlo o novostavbu, z původní zůstal jen jeden sloupek. A v roce 1999, k 100. výročí zahájení provozu tramvají v Olomouci, se renovovala elektrická výzbroj. Vše podle původní dokumentace, kterou jsem náhodou našel v okresním archívu,“ pověděl Potěšil.

Do Olomouce se tramvaj vrátila minulý rok na podzim. „Umožnilo to otevření nového depa u vlakového nádraží. Od roku 1999 do roku 2023 byla uskladněna v depozitáři Technického muzea v Brně,“ dodala Sýkorová.

Historická tramvaj se vrátila do Olomouce

Domácí

Výběr článků

Načítám