Hlavní obsah

Do Temelína míří po silnici obří separátor

Právo, Pavel Orholz

Z Bratislavy do Jaderné elektrárny Temelín vyrazil v pondělí o půlnoci největší náklad za posledních dvacet let. Separátor poveze přes padesát metrů dlouhý kamion pět dní. Po výměně separátoru by se měl zvýšit výkon elektrárny.

Foto: JETE, Novinky

Obří náklad pro Temelín naložili v pondělí v Bratislavě.

Článek

Právo o tom informoval mluvčí elektrárny Marek Sviták s tím, že kamion by měl do Temelína dorazit v sobotu 9. května.

„Důvodem transportu je výměna dvou separátorů, od kterých vedení elektrárny očekává další navýšení výkonu o jednotky MWe. Stejný transport pak proběhne také od 12. do 18. května,“ upozornil Sviták s tím, že jde o největší přepravu dílu pro jaderné elektrárny od výstavby Temelína.

Doprava probíhá pouze v noci a po pečlivě vybrané a prověřené trase. I tak ale budou v některých místech rozhodovat milimetry. „Navíc všemu předchází získání přibližně dvou desítek souhlasných stanovisek a povolení od různých úřadů. Přepravce musel získat i povolení od českého a slovenského ministerstva dopravy,“ vysvětlil mluvčí.

Kamion se nevešel pod most, díly na auta zasypaly silnici

Krimi

Třicet metrů dlouhý a více než stotunový separátor veze speciální nákladní souprava s tahači o výkonu 750 koní na obou koncích. Vlastní souprava má osmnáct náprav, na každé osm kol v řadě vedle sebe. Hydraulický systém umožňuje nezávislé natočení každého kola a naklopení ložné plochy na jednu nebo druhou stranu.

„Tím vyrovnáváme nerovnosti během přepravy, abychom drželi těžiště nákladu kolmo k ose podvalníku,“ vysvětlil Jiří Dědič, vedoucí projektu ze společnosti Rádl, která transport zajišťuje.

Policejní dohled a podepřené mosty

Hlavní nákladní soupravu doprovází konvoj šesti doprovodných a jedno policejní vozidlo. Hned několik mostů bude pod kontrolou mostních inženýrů. Jeden most budou stavaři podepírat ocelovou konstrukcí. „Stanovení trasy předcházela detailní příprava. Součástí byla nejen průjezdnost, ale i posouzení nosnosti mostů a vozovek,“ doplnil Jiří Dědič.

Foto: Pavel Orholz, Právo

Temelínské bloky kryjí pětinu české spotřeby elektrické energie.

V některých místech pojede souprava rychlostí pouhých pět kilometrů za hodinu a sníží podvozek na minimum. „Jedeme podle detailního harmonogramu jízdy. Ten odsouhlasila policie a po celé trase se mu přizpůsobila také veřejná hromadná doprava. Každopádně jezdí se přes noc, kdy je doprava minimální,“ připomněl Dědič.

Během odstávky, která na druhém bloku začne 12. června, budou mít energetici dva měsíce na výměnu obou separátorů. „Půjde o technicky náročnou akci, ale výsledkem by měl být výkon vyšší o jednotky MWe, aniž bychom spotřebovali více paliva. Z ekologického pohledu to přinese roční úsporu jednotek tisíc tun CO2,“ uvedl Bohdan Zronek, člen představenstva ČEZ a ředitel divize jaderná energetika. Letos úprava proběhne na druhém bloku, příští rok pak na bloku prvním.

Související témata:

Výběr článků

Načítám