Článek
Středočeský kraj připravuje výstavbu nové tramvajové trati z pražských Kobylis do Zdib. Krajští zastupitelé na posledním jednání schválili smlouvu o spolupráci s obcemi Zdiby a Sedlec. První tramvaje by z okraje Prahy do těchto obcí měly zajíždět do čtyř let, tedy na konci roku 2027. V plánu je i konečná stanice v Odoleně Vodě.
„Protažení tramvajové trati by mělo odlehčit dopravou přetíženému okraji metropole. Postavíme kvalitní a spolehlivé kolejové propojení, čímž posílíme roli veřejné hromadné dopravy a celkově zatraktivníme danou lokalitu,“ uvedl krajský radní pro oblast dopravy Petr Borecký (STAN). „Nedávno jsme dokončili dokumentaci k žádosti o územní rozhodnutí a podali ji na stavební úřad. Zahájení výstavby trati plánujeme na rok 2025,“ uvedl Borecký.
Tramvaje mají jezdit po trati dlouhé zhruba 5,2 kilometru z pražské tramvajové zastávky Vozovna Kobylisy přes Dolní Chabry do Zdib a dále k obratišti v budoucím terminálu Sedlec. Na trase bude osm zastávek, jezdit by tady měly linky 10 a 17. Ve špičce se zatím počítá s intervalem 8 minut, v sedlech mají jezdit tramvaje každých 10 minut, večer to bude ve dvacetiminutových intervalech a o víkendech každou čtvrthodinu.
Dědina, konečná zastávka. DPP otevírá tramvajovou trať za 840 milionů
V terminálu Sedlec i parkoviště
Součástí terminálu Sedlec je i parkoviště s kapacitou 834 parkovacích míst. „Projekčně je tento terminál připraven pro budoucí navazující tramvajové trati do Líbeznic a Odoleny Vody. Na tento záměr jsme si nechali vypracovat technickou studii, kterou nyní představujeme obcím,“ uvedl Borecký.
Koridor bude podle radního od terminálu v Sedlci kopírovat dálnici, současně však musí zohlednit její plánované rozšíření na šest jízdních pruhů. Samotná stavba trati do Odoleny Vody by mohla začít v roce 2030,“ dodal Petr Borecký.
V dotčených obcích se počítá s různými úpravami a stavbami. Současná ulice Průběžná ve Zdibech už zejména autobusové dopravě kapacitně nestačí, proto se bude stavět komunikace Nová Průběžná, která povede po jižní straně obce. Kraj počítá také s osazováním zeleně a úpravami odvodňovacího či kanalizačního systému.
Náklady na celou akci jsou zhruba 2,5 miliardy korun, přičemž 85 procent by měla pokrýt unijní dotace.