Hlavní obsah

Do pražských ulic vyjely rekonstruované tramvaje T2

Novinky, Natálie Lošková, luh
Praha

Na pražské koleje se vrací tramvaje T2, dva rekonstruované historické vozy budou jezdit na nostalgické lince 23. V pátek je slavnostně pokřtili zástupci města i pražského dopravního podniku a vozy prvně vyrazily do ulic.

První jízda rekonstruované legendární tramvaje T2Video: Novinky

Článek

Tyto tramvaje v minulosti vozily cestující v Ostravě či v Liberci. Na pražské koleje zamířily po téměř roční rekonstrukci v nové podobě.

„Pro jeden vůz zvolil pražský dopravní podnik podobu z 60. let s jedním světlem vepředu, druhý má podobu z 80. let již se dvěma světly. Rozdíly mezi nimi jsou hlavně z vnější strany, v interiéru se potom liší dřevěným dekorem a obložením,“ řekl Novinkám Jiří Martiník, ředitel společnosti EKOVA, která renovace zajistila.

Pátek byl dnem slavnostního křtu, při němž vozy poprvé vyrazily do ulic Prahy. Veřejnost bude mít možnost se poprvé začátkem března.

Na nostalgické lince číslo 23 se „té dvojky” přidají k rekonstruované tramvaji T3, která na lince, jež vede od zastávky Královka přes Pražský hrad, I. P. Pavlova, až na konečnou zastávku Zvonařka, jezdí od roku 2017.

Foto: archiv DPP, Novinky

Téměř 56 let staré vozy prošly celkovou rekonstrukcí

Renovace tramvají byla nahrubo hotová před Vánocemi, pak je ještě museli technici dopravního podniku upravit tak, aby byly schopné provozu.

„Dnešní tramvaje jsou de facto počítačové systémy, u T2 ještě nic takového nebylo. Rozdíl je tedy nejen ve vzhledu, ale i ve způsobu pohonu nebo systému řízení. V tom je to opravdu návrat do nostalgie 60. let,“ sdělil Novinkám Petr Malík, který má na starosti historická vozidla pražské MHD.

Právě proto, že se jedná o zcela jiný typ tramvají, než jaké běžně jezdí na pražských kolejích dnes, budou muset jejich řidiči projít speciálním školením, aby se naučili staré modely ovládat.

Foto: Novinky

Tramvaj T2 stylizovaná do podoby z 60. let minulého století

Obě nově pokřtěné tramvaje byly vyvinuty ve vagonce Tatra Smíchov v letech 1951 až 1956. Sériová výroba poté probíhala dalších šest let. Celkem bylo za tu dobu vyrobeno 771 vozidel dodávaných do měst v Československu a Sovětském svazu.

Jeden vůz T2 je od roku 1977 k vidění také v Muzeu městské hromadné dopravy v Praze. V 90. letech prošel rozsáhlou renovací, která jej přiblížila stavu z roku 1956. Z důvodu vysoké historické hodnoty i technických omezení však může být v provozu jen za mimořádných okolností.

Pražské tramvaje vydezinfikují kvůli chřipce ozonem

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám