Článek
V kokpitech hurricanů bojovali českoslovenští piloti včetně es Josefa Františka a Karla Kuttelwaschera.
Přihrbený hurricane s relativně tlustým profilem křídla neměl eleganci spitfiru, i když ho poháněl stejný motor Rolls Royce Merlin, byl pomalejší, ale velmi stabilní, a díky trubkové konstrukci snesl v boji velká poškození, jež se dala snadno opravit.
Zatímco spitfire měl samonosnou konstrukci trupu, hurricane trubkovou, potaženou z větší části plátnem.
Němečtí stíhači létající na Messerschmittech Bf-109 ho podceňovali, nepovažovali ho za skutečnou stíhačku, i oni se však mnohdy stali obětmi robustního stroje, který první let absolvoval v listopadu 1935. Účinný byl proti bombardérům, ale stal se i postrachem německých dálkových dvoumotorových stíhaček Bf-110.
Hurricany mělo 7. září 1940 ve výzbroji 32 britských perutí, zatímco výkonnější spitfiry jen 19. A většinu z 1593 sestřelů, dosažených během bitvy o Británii, si připsali piloti hurricanů, 40,5 jich připadlo na konto pilotů 310. československé perutě.
Sedmnáct nepřátel sestřelil čtvrtý nejúspěšnější pilot bitvy, Josef František, který bojoval v řadách polské 303. perutě, jež se stala se 126 sestřely vůbec nejúspěšnější squadronou v bitvě.
Nejúspěšnějším československým pilotem však byl Karel Kuttelwascher, který na hurricanu sestřelil 18 nepřátelských letadel.
Létal na modernější verzi Hurricane IIc se čtyřmi dvacetimilimetrovými kanony. Působil v britské 1. peruti, která se věnovala od jara 1942 velmi nebezpečným akcím Night Intruder.
Její příslušníci na hurricanech, vybavených přídavnými nádržemi, létali v noci nad okupovanou Evropu a nad německými letišti čekali, až se budou vracet bombardéry z náletů na Anglii, na které při přistávání útočili.
Jeho první obětí se při tomto typu akcí stal 1. dubna 1942 Junkers Ju- 88. To už měl na kontě tři sestřely Messerschmittů Bf-109 z dubna, května a června 1941. V noci z 4. na 5. května 1942 během několika minut sestřelil tři bombardéry Heinkel He-111. V průběhu tří měsíců sestřelil jako Night Intruder 15 letadel Luftwaffe.
A právě v kamufláži Kuttelwascherova stroje s kódovým označením JX E a sériovým číslem BE150 je Hurricane, které získalo letiště Točná.
Nejznámějším Kuttelwascherovým hurricanem je stroj se sériovým číslem BE581 a kódovými písmeny JX E, přezdívaný Night Reaper, který byl používán k akcím Night Intruder.
U něj však není zcela jasné, jak vypadal. Existují snímky, kde létá v kamufláži s nátěrem tmavě zelené a oceánské šedé na horních plochách, jenomže ty jsou z doby, kdy už Kut, jak se pilotovi přezdívalo, u perutě nepůsobil.
Při nočních akcích byl zřejmě celý matně černý, ovšem k dispozici je jen jedna malá fotografie.
Kuttelwascher a další českoslovenští piloti u 1. perutě, Josef Dygrýn, Václav Kopecký, Bedřich Krátkoruký a Otto Pavlů, však létali i na jiném hurricanu s kódovým označením JX E, jímž byl stroj se sériovým číslem BE150.
Ten byl dodán v roce 1941 a peruť ho používala při denních akcích, takže byl v kamufláži tmavě zelené a oceánské šedé se světle šedými spodními plochami.
Pestrý život však měl i získaný kus, vyrobený jako Hurricane IV, který získalo Letiště Točná z Belgie. Stroj se sériovým číslem KZ 191 nebo KZ 321 byl vyroben v továrně v Langley nebo v Kingstonu mezi lety 1941 až 1942.
Zařazen byl k 6. peruti, která působila v Palestině, ale během války se také účastnila operací v severní Africe a s Hurricany IV létala z Itálie, přičemž detašované oddíly působily i na Korsice nebo Řecku a na ostrově Vis.
Vrak stroje bez motoru byl objeven v roce 1983 na šrotišti v Jaffě, získal ho Doug Arnold, kterému se podařilo sehnat i dva páry křídel z indického Dehradúnu, což umožnilo rekonstrukci.
O tu se pokusil Stephen Grey z duxfordské Fighter Collection, který letadlo koupil v roce 1991. Stroj nakonec přenechal firmě Hawker Restoration Ltd. z Mildenu v Suffolku, kde byl stroj restaurován v letech 2001 až 2003 do podoby kanónové verze s kanóny Hispano.
V roce 2003 absolvoval první let a stal se součástí kolekce Flying Legends. V roce 2006 ho koupil Michael Potter z Vintage Wings of Canada.
V březnu 2018 byl prodán do Belgie, kde poprvé vzlétl v listopadu téhož roku. Je jedním z patnácti letuschopných hurricanů, jediným létajícím verze IV. Svůj domov po rekonstrukci a zkušebním letu nyní našel na letišti Točná.