Článek
Ředitelství silnic a dálnic ve středu informovalo, že zahajuje podrobný geotechnický průzkum pro tunel Kamenná Vrata poblíž Jílového.
K Jílovému se co nevidět začnou sjíždět stroje. Sotva dva kilometry východně od města se začne razit průzkumná štola. Práce zhruba za půl miliardy korun mají trvat přibližně tři roky. „Účelem podrobného geotechnického průzkumu a monitoringu je získat detailní informace o struktuře a chování horninového masivu a tím minimalizovat geotechnická a ekonomická rizika v průběhu ražby samotného dálničního tunelu,“ objasnil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jiří Veselý.
Průzkumná štola bude mít délku přes 1,6 kilometru a bude ražena z jižního portálu budoucího tunelu. Ten je naplánovaný poblíž stávající silnice II/104 spojující Jílové u Prahy a Davli.
Samotná ražba průzkumné štoly bude trvat 25 měsíců. Před ražbou budou po dobu 4 měsíců probíhat přípravné práce, jako je vyhotovení projektu geologických prací, příprava pracoviště průzkumu a výkop portálu průzkumné štoly. Po ražbě bude následovat vyhodnocování výsledků a 16 měsíců monitorování.
Stavba vodovodů
V souvislosti se stavbou tunelu místní starostové už v minulosti vyslovili obavy ze ztráty podzemní vody. Součástí průzkumu je proto i sledování hladiny podzemní vody ve vrtech, ale zejména ve studních, u nichž nelze vyloučit riziko ovlivnění jejich hladiny ražbou. „V této souvislosti proto z preventivních důvodů intenzivně připravujeme realizaci náhradních vodovodů v lokalitě Kamenná Vrata,“ ujistil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Veselý a stejný příslib dal také ministr dopravy Martin Kupka (ODS), podle něhož výstavba vodovodní sítě bude předcházet stavbě dálnice, aby místní lidé nezůstali bez pitné vody.
V tomto týdnu se také konalo veřejné jednání o úseku Voračice-Václavice. Přítomní lidé se zajímali hlavně o stavbu protihlukových stěn a valů kolem jejich pozemků. U této etapy se připravují podklady pro archeologický a pyrotechnický průzkum. „Zahájit stavbu bychom chtěli v roce 2027 a do čtyř let ji uvést do provozu,“ doplnil Veselý, podle něhož se po zprovoznění budou provádět měření hluku a tam, kde budou překročeny limity, se bude protihlukové opatření doplňovat i nad rámec už navržených stěn a valů.
Dlouhodobým odpůrcem stavby dálnice je sdružení Alternativa D3. Podle jejího zástupce Romana Andrese mají kritici jen k tomuto úseku desítky až stovky připomínek. „Námitky obsahují v souhrnu několik tisíc stran textu,“ informoval Andres. Kromě problémů s hlukem a vodou poukázal například na to, že stavba vychází ze zastaralých podkladů, bude příliš nákladná a nedává dopravní a ekonomický smysl.