Článek
Nejstarší trasa C zatím vůbec nefungovala ve stanicích Florenc, Vltavská a Nádraží Holešovice. Nyní jimi budou vlaky alespoň projíždět.
„Věřím, že všichni obyvatelé Prahy, zejména cestující ze severu, ocení rychlé zprovoznění metra C v celé trase Háje – Letňany. Je to další významný krok při obnově standardní dopravy po letošní velké vodě, která zasáhla metropoli,“ vysvětlil generální ředitel DPP Milan Křístek.
Na trasách A a B, které podnik zprovoznil od čtvrtečního rána, metro projíždí stanicemi u Vltavy.
Stanice, kterými budou vlaky pouze projíždět: |
---|
Linka A: Malostranská, Staroměstská |
Linka B: Florenc, Křižíkova, Invalidovna, Palmovka |
Linka C: Florenc, Vltavská, Nádraží Holešovice |
U nádraží Holešovice hrozilo, že voda nateče do kabelů o napětí 780 V a zkratuje je. Voda se do elektrických rozvodů dostala ve chvíli, kdy byly odpojeny. „Když se voda dostala na přívodní kolejnici, tak ta nebyla pod napětím,“ uvedl šéf dopravní cesty metro Tomáš Kopřiva.
„Naši hasiči v pravidelných intervalech odčerpávají vodu,“ řekl na místě Křístek. Krizový štáb podniku ve středu večer zkoumal, kdy pustit metro celé. Uvažovalo se původně o pondělí. „Zájem a cíl dopravního podniku je zprovoznit metro co nejrychleji,“ řekl Křístek.
Viselo to právě na řešení holešovického problému. „Potřebujeme svést vodu do jednoho místa a odčerpávat,“ naznačil Křístek s tím, že stanicemi Nádraží Holešovice, Vltavská a Florenc by vlaky jen projížděly. Průsaky se objevily i na Florenci, na přestupu mezi trasami A a B.
Kopřiva řekl, že hasiči jednorázově u nádraží Holešovice odčerpali z metra 27 kubíků vody. „Vodou se plní mezistrop u napojení staré a nové části metra,“ uvedl Kopřiva. Odčerpávat vodu lze jen v noci, kdy metro nejezdí a je možné odpojit elektřinu. „Prostor se znovu plní, nicméně průsaky ustávají,“ popsal včera odpoledne stav Kopřiva.
Vodu nebylo původně vidět
To, že voda do metra teče větrací šachtou na levém břehu Vltavy, kde je nyní staveniště Trojského mostu, nebylo původně vidět. Do kolejiště ale začalo téct z výpusti, již voda zaplnila. Větrací šachta je podle Kopřivy součástí starší trasy C. „Je možné, že izolace je nějakým způsobem narušena a dochází k průsakům,“ řekl Kopřiva.
Křístek připustil, že voda v metru není vůbec neobvyklá. Dopravní podnik v každém rozpočtu musí počítat s výdaji na stočné, které pramení z průsaků. Vodu, která do systému podzemní dráhy nateče, pumpují pryč čerpadla.
Škody dopravní podnik zatím odhadl na desítky miliónů korun, dává dohromady podklady pro pojišťovny. „Jestli to mohu odhadnout, myslím si, že ty škody nebudou v řádu stamiliónů korun,“ vyčíslil Křístek. Letošní povodeň se z hlediska poškození metra nedá srovnat s tou z roku 2002. Tehdy mnoha otvory včetně vstupů do stanic voda metro zaplavila a škody byly mnohamiliardové. Metro nejezdilo půl roku.
Vedení podniku se nyní soustředí i na tramvajové trati. Znovuzavedení linky 17 bránily protipovodňové zábrany v podjezdu u holešovického nádraží, stav původního montovaného mostu v Troji a také otázka modřanské trati. Most musí projít statickým posudkem, oprava čeká patrně i modřanskou trať.