Hlavní obsah

Do Kunovic dorazil bývalý vládní letoun Tu-154, po silnici urazil 383 kilometrů

Po třídenním putování z Prahy dorazil v neděli dopoledne do svého nového domova, Leteckého muzea v Kunovicích na Uherskohradišťsku, bývalý letoun vládní letky Tu-154. Pětačtyřicetimetrový trup stroje, který vozil prezidenty Václava Havla a Václava Klause, vojáky do misí a v únoru 1998 také zlatý tým českých hokejistů z Nagana, absolvoval 383 kilometrů na více než padesátimetrovém návěsu.

Foto: Dalibor Glück, ČTK

Pětačtyřicetimetrový trup stroje, který vozil prezidenty Václava Havla a Václava Klause, vojáky do misí a v únoru 1998 také zlatý tým českých hokejistů z Nagana, absolvoval 383 kilometrů na více než padesátimetrovém návěsu.

Článek

Jedna z největších pozemních přeprav letecké techniky v historii Česka nyní aspiruje na zápis do české knihy rekordů.

Desítky tun těžká souprava vyrazila v pátek z vojenského letiště v pražských Kbelích a postupně projela napříč celou republikou až na východ Moravy. V cíli netradiční náklad vítaly davy lidí, nadšenci uspořádali novému muzejnímu přírůstku i slavobránu.

Foto: Dalibor Glück, ČTK

Po třídenním putování z Prahy dorazil 25. září do svého nového domova, Leteckého muzea v Kunovicích na Uherskohradišťsku, bývalý letoun vládní letky Tu-154.

"Jsme na místě, Velký přelet je zdárně v cíli. Máme za sebou 383 kilometrů a sto metrů. V Kunovicích nám připravili krásné přivítání. Je to nádherný pocit. Jsme šťastni, strašně unaveni a hrozně se nám ulevilo," řekla mluvčí projektu Velký přelet Tereza Šírová.

Foto: Dalibor Glück, ČTK

Jedna z největších pozemních přeprav letecké techniky v historii Česka nyní aspiruje na zápis do české knihy rekordů.

Přípravy na transport vyřazeného letounu trvaly měsíce. Odborníci na demontování jednotlivých částí letounu odpracovali tisíce hodin. Museli se popasovat se stovkami šroubů, nýtů a svorníků, které navíc pojilo i lepidlo. K některým spojům se dostávali přes stísněné palivové nádrže. Pomáhal jim u toho jeřáb, práce ve výšce několika metrů se neobešly bez horolezecké výstroje. V květnu se jim podařilo sejmout svislou ocasní plochu, kýl letadla.

"Vzhledem k tomu, že tuto část označuje ruský výrobce za nedemontovatelnou součást letounu, považujeme to za velký úspěch," vzkázali svým fanouškům zástupci muzea na svých stránkách www.museum-kunovice.cz. V posledních měsících se jim podařilo ze stroje odmontovat i křídla.

Foto: Dalibor Glück, ČTK

Bývalý letoun vládní letky Tu-154 projížděl 25. září Otrokovicemi.

Slavné "tůčko" létalo společně se svým dvojníkem do roku 2008 ve vládní letce. Poté, co bylo letadlo nahrazeno novými airbusy, ho koupilo kunovické letecké muzeum. Svůj nejslavnější let zažilo 23. února 1998, kdy na jeho palubě slavili hokejisté olympijské zlato z Nagana. V den 18. výročí finálového zápasu v Naganu vyhlásili zástupci muzea kampaň, jejímž cílem bylo vybrat peníze na demontáž a převoz letadla do Kunovic.

Potřebná částka 400 tisíc korun byla nakonec několikrát překročena. Přes 1300 lidí poslalo na projekt přes 1,2 milionu korun. Lidé si prostřednictvím příspěvků koupili například i sedačky v letadle, dvě místa v prezidentském salonu i místo druhého pilota.

Převozem do Kunovic práce nadšenců, kteří chtějí stroj zachránit, nekončí. Nyní musí stroj zase složit dohromady. Letadlo by chtěli v muzeu zpřístupnit návštěvníkům v roce 2018. "Bude to velký ruský hlavolam. Na druhou stranu už víme, jak na to a kam co patří. Oproti demontáži máme výhodu," doplnila mluvčí Šírová.

Související témata:

Výběr článků

Načítám