Článek
Zavřené hospody v důsledku koronavirové krize znamenaly pro většinu českých pivovarů zásadní omezení prodejů i zvýšené náklady spojené s likvidací neprodaného piva. V první vlně pandemie většina pivovarníků toto pivo vylévala. Už v podzimní vlně ale někteří přišli s lepším řešením.
Jedním z pivovarů, které se rozhodly využít přebytečné pivo pro výrobu pivovice, je Rodinný pivovar Bernard. Podle jeho mluvčího Radka Tulise dostal uzavřením podniků zásah především prodej sudového piva, který se zcela zastavil.
Zasáhl vám covid do podnikání, připravil vás o zaměstnání, dostal vás, či vaše blízké na kolena? Pomoci jste se nedočkali, nebo přišla pozdě? Máte naopak pozitivní zkušenost s dobrým koncem? Podělte se o svůj příběh s ostatními. Napište nám na covid@novinky.cz.
Většinu uvařeného piva se sice nakonec prodat podařilo, část ale přesto bylo zapotřebí stáhnout. Právě to posloužilo jako surovina pro výrobu pivovice. „Pivní pálenka sice pivovar nespasí, ale dá nový smysl dobrému pivu a veškeré práci, kterou na tom lidé odvedli. Vylít pivo do kanálu by byla dost bolestivá představa,“ říká Tulis.
O limitované edice pivovice Bernard jeví zákazníci velký zájem, což pivovaru alespoň částečné pomáhá vynahradit ztracené tržby, které se v minulém roce snížily zhruba o 14 procent.
Prazdroj to bere jako test
Své neprodané pivo se na podzim rozhodl zhodnotit také Plzeňský Prazdroj, který se do výroby pálenky pustil kvůli koronaviru vůbec poprvé. „Naší snahou není proniknout na nový trh, bereme to jako zajímavý test, jak využít surovinu, která byla vlastně určená k likvidaci,“ říká Rudolf Šlehofer, manažer oddělení turismu Plzeňského Prazdroje.
Pivní pálenka se vyrábí z prošlého sudového i lahvového piva s vyšším obsahem alkoholu. Vzniká procesem pomalé destilace, při kterém je na jeden litr pálenky potřeba destilovat zhruba desetinásobný objem piva.
Výsledný produkt je čirý a má většinou kolem 40–44 % alkoholu. „Pivo připomíná hlavně svou vůní a má sladovou chuť, lehce do medovita,“ popisuje pálenku Rudolf Kuběna z Centra exkluzivních destilátů, který ve spolupráci s firmou Jen dobrý pití vyrábí pivovici třetím rokem.
Kromě toho, že tato pálenka představuje skvělý způsob, jak nadbytečné pivo zužitkovat, díky zrání produktu může být i dobrou investicí do budoucna. S každým dalším měsícem totiž získává na ceně a mezi znalci alkoholu je vyhledávaným sortimentem.