Článek
„Stále provádíme testovací lety, jakmile to dokončíme, tak bude tenhle letoun připraven být zařazen do brazilských vzdušných sil,“ řekl na adresu stroje, který měli lidé možnost vidět v Mošnově, někdejší vojenský a současný testovací pilot brazilského letounu Carlos Alberto Goncalves.
C-390 Millennium je střední vojenský transportní letoun, jenž uveze až 26 tun nákladu nebo 80 vojáků a který může operovat i z nezpevněných drah. V současnosti má stroj ve výzbroji pouze brazilské letectvo, stroje si už ale objednalo Maďarsko, Portugalsko a Nizozemí. A zájem o něj má i česká armáda.
Podle testovacího pilota Goncalvese jde o multifunkční stroj, který lze využít nejen k vojenským účelům, ale například i při hašení velkých požárů nebo k pátracím a záchranným operacím. „Letadlo pojme až 74 nosítek, takže můžeme přepravovat v rámci jednoho letu náklad i osoby. K dispozici jsou pro pasažéry kyslíkové masky i toaleta,“ prozradil pilot.
Druhý den Dnů NATO startuje, kromě průletu stíhačky F-35 bude totožný jako v sobotu
Současně řekl, že vnitřní prostory Embraeru C-390 Millennium jsou velmi variabilní. A to díky unikátnímu systému v podlaze. „Různé typy zarážek zajistí, aby se náklad nepohyboval nahoru, dopředu ani dozadu. Dá se díky němu otáčet horizontálně paletami a bočnicemi se usměrňuje směr pohybu nákladu,“ popsal s tím, že letadlo může přepravovat obrněná vozidla i vrtulníky do velikosti typu UH-60 Black Hawk.
Engéčko na zemi i ve vzduchu
Organizátorům Dnů NATO se podařilo dostat transportní letoun C-390 Millennium do Česka i díky tomu, že podíl na jeho vývoji a výrobě má společnost Aero Vodochody, jež v Mošnově ukazuje i svůj cvičný letoun L-39NG.
Firma jej chce vyrábět ve třech konfiguracích, a to jak v tzv. východní, tak i západní konfiguraci. „Jako cvičný letoun – lehký útočný – a průzkumnou verzi,“ sdělil Jan Chvojka, ředitel marketingu AERO Vodochody a dodal, že v současnosti mají zakázky na 40 letadel. První sériově vyrobený kus by měl být na konci roku.
Podle testovacího pilota Vladimíra Továrka je L-39NG nástupcem legendárního albatrosu. „Co se týče vzhledu, tak to letadlo vypadá skoro stejně jako albatros, ale uvnitř je to letadlo úplně jiné. Totálně překopané, má jiný motor, jinou avioniku, je to prostě moderní letadlo. Albatros má přece jen více než 50 let a tohle už patří do jednadvacátého století. Kdybych to měl srovnat, tak albatros byla stará oktávie, kdežto engéčko je kodiak,“ pousmál se.
Mošnovské letiště v obležení, na Dny NATO dorazilo 85 tisíc lidí
Největší rozdíl mezi oběma stroji vidí Továrek v avionických systémech. „Ovládání je hodně podobné, aerodynamika funguje úplně stejně, zato ty avionické systémy jsou nové, moderní a člověk se s nimi musí naučit pracovat. Rozdíl je, jako byste vyměnili staré auto s budíkama na palubovce za dotykovou obrazovku,“ nastínil testovací pilot nejnovějšího stroje z Vodochod a dodal, že ve vzduchu vydrží L-39NG na rozdíl od albatrosu dvojnásobně dlouho. „Základní naplnění je 2600 liber leteckého paliva (zhruba 1500 litrů), což vydrží asi na čtyři hodiny,“ uzavřel.