Hlavní obsah

Dlouho čekáte na vyšetření? Obraťte se na pojišťovnu

Alice si našla na prsu bolestivou bulku, gynekoložka ji proto poslala na ultrazvuk. Termín však dostala až za dva měsíce. Co má v takovém případě dělat bezradný pacient, který má obavy třeba z rakoviny? V zoufalství si musí připlatit za včasnější termín, nebo může požádat svou zdravotní pojišťovnu, aby mu termín sehnala. O druhé možnosti lidé však moc nevědí.

Foto: Milan Malíček, Právo

Ilustrační foto

Článek

Pacientka Alice obvolala několik pracovišť v Praze, ale žádné jí dřívější datum nenabídlo. „Naštěstí se ukázalo, že to nic nebezpečného nebylo. Měla jsem však zbytečně několik týdnů strach. A kdyby to byla rakovina, kdoví, zda by mezitím nepostoupila dál,“ popsala Právu své obavy.

Na návštěvu specialisty nebo vyšetření čekají pacienti i se závažnými chorobami často i měsíce. Jejich zdravotní stav se do té doby může fatálně zhoršit.

Termín v srpnu

Na to, že povinnost zajistit pacientovi včasný termín mají pojišťovny, upozorňuje Poradní unie pro legislativu ve zdravotnictví (PULZ). Dlouhé čekací doby mívají vyšetření CT nebo magnetická rezonance.

Přibývá případů odolné tuberkulózy

Domácí

„Akutní případy se řeší ihned, pacienty z našich ambulancí objednáváme aktuálně na květen. Pacienty, kteří přicházejí z jiných zdravotnických zařízení, objednáváme na srpen,“ sdělila Právu například mluvčí ostravské nemocnice Andrea Vojkovská.

Právník Jan Zahálka z PULZ upozornil, že se pacienti mohou s žádostí o zprostředkování zdravotní péče obrátit právě na svou pojišťovnu.

„Klíčová informace, která málo zaznívá ve veřejném prostoru, je to, že včasná dostupnost zdravotní péče je odpovědností zdravotních pojišťoven. Vůbec se proto nebojte kontaktovat vaši pojišťovnu, která to má v popisu práce. Má vás nasměrovat tam, kde se o vás v přiměřené lhůtě postarají,“ sdělil Právu.

Nebojte se kontaktovat pojišťovnu, nasměruje vás tam, kde se v přiměřené lhůtě postarají
Jan Zahálka, právník

Pacienti se nemají bát za vyšetřením cestovat. „Nyní neexistuje nic jako spádovost, byť si na to nemocnice bohužel někdy rády hrají. Takže neexistuje právní důvod, aby pacient nemohl na vyšetření klidně do jiného města,“ dodal právník.

Pozor na příplatky

Pokud však pacient narazí na to, že brzký termín vyšetření mu zařízení poskytne za příplatek, neměl by na to přistoupit. Placené balíčky „nadstandardní péče“, které nabízejí soukromá zařízení a připravují je i některé nemocnice, by včasné termíny zahrnovat neměly.

„Je namístě se dotázat, zda to náhodou není pokryto zdravotním pojištěním, a zmínit, že to zkonzultuji se zdravotní pojišťovnou, a to pak opravdu udělat,“ řekl Právu Zahálka. Platit za rychlejší přístup k péči je podle něj za hranou. „Nedovedu si představit právně udržitelnou story, která by zdůvodnila, že je to právně v pořádku,“ podotkl.

Oborová zdravotní pojišťovna (OZP) pomáhá podle svého mluvčího Františka Tlapáka hledat včasné termíny denně. „Pojištěnci nás mohou kontaktovat nejlépe prostřednictvím aplikace VITAKARTA. Obvyklá objednací doba je v řádu dnů. Jsou ale samozřejmě odbornosti, zejména stomatologie a pediatrie, kdy je to složitější. Přes veškerou snahu tak krátké termíny zajistit nedokážeme,“ sdělil Právu.

Na VZP se pacienti obracejí výjimečně. „Pokud se klientovi nedaří v rámci stanovených termínů sehnat požadované vyšetření, určitě se může na pobočku VZP s požadavkem na pomoc při zajištění včasnějšího termínu obrátit. Tyto požadavky nejsou až tak časté, ale setkáváme se s nimi,“ řekl Právu náměstek ředitele VZP Jan Bodnár. „V dostupnosti vyšetření mohou hrát roli regionální rozdíly a kapacity poskytovatelů, proto se VZP snaží zajistit klientovi vyšetření například v jiném zařízení,“ dodal.

Z plánovaných zákroků patří k těm s nejdelší čekací lhůtou např. náhrada kolenního či kyčelního kloubu. Situaci zhoršila i pandemická opatření v letech 2020 a 2021. „VZP se maximálně snaží tento výpadek kompenzovat a díky nastaveným opatřením bylo už vloni provedeno mezi klienty VZP o 62 procent více náhrad kolenního kloubu a skoro o 30 procent více náhrad kyčle než v roce 2021. Data z letošního roku navíc naznačují, že toto tempo zůstává i nadále stejně vysoké,“ dodal Bodnár.

Náhradu za škodu pacient nevymůže

Pokud pacient na vyšetření čeká dlouho a jeho stav se kvůli tomu zhorší, nemá moc šancí, jak vymáhat náhradu škody. „Vzhledem k tomu, že jsem podle zákona mohl jít doslova kamkoli, těžko se hledá viník v jednom konkrétním zdravotnickém zařízení, které tvrdí, že zrovna nemělo kapacitu,“ upozornil Zahálka.

Situace by podle něj byla jiná, pokud by totéž zařízení, které „nemělo čas“, zároveň nabízelo za úplatu přednostní termín. „Tam už bych si dokázal představit stížnost u zdravotní pojišťovny. Ale obecně určitě nelze čekat, že se poskytovateli péče něco citelného stane,“ dodal.

Co říká zákon

  • O povinnostech pojišťovny sehnat pacientovi vyšetření hovoří i zákon: „Zdravotní pojišťovna je povinna zajistit poskytování hrazených služeb svým pojištěncům včetně jejich místní a časové dostupnosti. Tuto povinnost plní prostřednictvím poskytovatelů, se kterými uzavřela smlouvu o poskytování a úhradě hrazených služeb.“
  • V případě, že pojišťovna svým pojištěncům poskytnutí hrazených služeb nezajistí, dopustí se přestupku, za který může dostat pokutu až 10 milionů Kč.
  • Dojezdové vzdálenosti k lékaři a čekací doby na objednání stanovuje nařízení vlády o místní a časové dostupnosti zdravotních služeb.

Plánované hrazené služby, lhůta dle nařízení vlády

Skiagrafie a sonografie2 týdny
Počítačová tomografie3 týdny
Endoskopie4 týdny
Zahájení biologické léčby roztroušené sklerózy4 týdny
Magnetická rezonance5 týdnů
Mamografické vyšetření6 týdnů
Artroskopie8 týdnů
Angiografie nekoronárních tepen8 týdnů
Echokardiografie10 týdnů
Denzitometrie16 týdnů
Operace šedého zákalu30 týdnů
Náhrada kyčelního kloubu52 týdnů
Náhrada kolenního kloubu52 týdnů

Chybí stovky pediatrů, vyhlídky jsou chabé

Domácí

Výběr článků

Načítám