Článek
Jednotlivá divadelní představení jsou pro virtuální brýle nasnímaná pomocí 360stupňové kamery. Děj představení se odehrává všude kolem diváka a je pouze na něm, na kterou část se zrovna zaměří.
„Každý divák proto může mít z představení úplně jiný zážitek, hru můžete vidět i desetkrát jinak,” vysvětluje Štěpán Kleník z Brainz Studios.
Svým konceptem, kdy jsou divadelní představení vytvořená přímo pro virtuální realitu, se podle Kleníka jedná o unikátní projekt i ve světovém měřítku.
„Stavíme diváka přímo na jeviště a celá hra je přizpůsobena právě tomuto novému formátu. Herec mluví do kamery anebo chodí kolem, ale ten pocit je takový, jako kdyby se herec v divadle věnoval jen vám a nikomu jinému,“ přibližuje zážitek Kleník.
Aby však představení ve virtuální realitě fungovalo, musí být inscenace upraveny speciálně pro potřeby kamery. „Hry jsou zkrácené na hodinu. Připravují se ve spolupráci s režiséry i původními autory her. Uzpůsobují se dialogy, choreografie, mění se scéna, svícení a zároveň vzniká úplně nová interakce mezi hercem a divákem,” vysvětluje Kleník.
Vstupenku na představení si může divák zakoupit přes internet na konkrétní den. Brýle mu pak kurýr doveze mezi šestou a osmou hodinou večer, druhý den mezi osmou a desátou ranní si pak kurýr brýle opět vyzvedne. Před každým zapůjčením jsou brýle dezinfikovány.
Baterie v brýlích vydrží zhruba dvě hodiny. „Během večera máte také možnost si znovu přetáčet části, které jste zrovna neviděli, protože jste třeba v tu chvíli byli otočeni zády,” vysvětluje Kleník.
Pro letošek chystají deset představení
Brejlando odstartovalo v pondělí dvěma divadelními hrami, inscenací Hamleti Divadla Na zabrádlí a Perníková chaloupka divadla Minor. Podle Kleníka je nyní do konce roku v přípravě dalších osm představení, mezi nimi například hra Pusťte Donu k maturitě! Divadla pod Palmovkou či adaptace trezorového filmu Ucho, kterou uvedlo Divadlo na Vinohradech.
V úterý se také natáčela upravená verze pro virtuální realitu muzikálu Elefantazie Městských divadel pražských. „Muzikál jsme museli uzpůsobit řádně, protože kamera je uprostřed dění. Kolem ní tančíme, mluvíme z různých rohů a obklopujeme kameru. Už je na divákovi, kterou pasáž si vybere, do jaké části děje bude chtít vstoupit,“ uvedl režisér inscenace David Drábek.
Jedné z hlavních rolí se ujal písničkář a herec Tomáš Klus, který se díky natáčení záznamu pro virtuální reailtu dostal na jeviště po půl roce. „Doufám, že už současné situaci odzvoní, protože kolegové neustále zkoušejí nová skvělá představení. Je strašně demotivující, když člověk nemá komu to předat,“ přiblížil herec.
Cena za virtuální divadelní zážitek přímo z jeviště se pohybuje od 899 korun za jedny brýle až po 2499 korun za „rodinné balení“ čtyř brýlí. Podle Kleníka by do budoucna rádi lidem umožnili si brýle vyzvedávat přímo v divadlech, a rozšířit službu i mimo Prahu.
„Rádi bychom dali možnost i dalším městům, aby si brýle mohli půjčit. Vyřešit se bude muset ale logistika a příprava tak, abychom mohli obsah distribuovat,“ doplnil Kleník.