Hlavní obsah

Dítě nelze vyjmout z výuky o LGBT jen kvůli nesouhlasu rodičů

Pokud rodič nesouhlasí s tím, co je na škole vyučováno, není to dostatečným důvodem pro to, aby bylo jeho dítě vyjmuto z výuky na část vzdělávání. Takový je odborný názor ministerstva školství k žádostem některých rodičů, aby bylo jejich dítě vyňato z vyučování při tématech LGBT. O tématu diskutují lidé na sociálních sítích, k čemuž se přidali i někteří politici či spolky.

Foto: Envato

Děti ve třídě, ilustrační foto

Článek

Tematika LGBT se může objevit například v hodinách občanské výchovy, když se probírá tolerance a postoje k menšinám.

„Ze školského zákona i z názoru Nejvyššího správního soudu vyplývá, že filozofických či náboženských i světonázorových hodnot se ve větší či menší míře dotýká celá řada vyučovaných témat, není proto možné čistě z tohoto důvodu zcela vylučovat žáka z obsahu vzdělání,“ uvedla Tereza Fojtová, mluvčí ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

Odkazuje na rozhodnutí soudu, kterým v roce 2011 odmítl zrušit pasáže Rámcového vzdělávacího programu na téma sexuálního zdraví.

Slovenská národní strana chce zakázat propagaci LGBTI ve školách

Evropa

Jedna z matek na sociální síti Facebook zveřejnila odpověď ředitelky, která podle ní vyhověla její žádosti o vyjmutí dítěte z výuky o LGBT (zkratka označuje anglická slova pro homosexuály, bisexuály a transsexuály, obecně se termín používá pro témata sexuálních menšin a identit).

Ředitelka základní školy Zeyerova v Olomouci Vladimíra Švecová však v odpovědi matce uvádí jen to, že rozhodnutí matky akceptuje a informaci předá vyučujícím, nikoliv že bude dítě z výuky vyjmuto. Ředitelka se k věci pro Novinky nechtěla vyjádřit, sdělila pouze, že komunikace zůstane mezi ní a matkou.

„Pokud má rodič za to, že je výuka v rozporu s legislativou, může se s podnětem obrátit na Českou školní inspekci,“ dodala Fojtová. „Zatím se na nás s tímto tématem nikdo neobrátil,“ řekl ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

Fojtová k tématu dodala: „Nelze zaměňovat podávání objektivních informací o jakémkoli tématu, které je v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem (RVP), za vnucování ideologie či konkrétních postojů.“

Obsah vzdělávání závazně stanovuje stát právě prostřednictvím RVP, podle nichž si školy vytvářejí svůj Školní vzdělávací program. K jejich návrhům se vyjadřuje školská rada, kde jsou zastoupeni i rodiče žáků, mají tak možnost se k obsahu vyjádřit, uvedla Fojtová.

Jurečkovo ministerstvo se distancovalo od Prague Pride

Domácí

„Čím více budeme tato témata tabuizovat, tím spíše kolem nich budou panovat mýty a předsudky,“ řekla k tématu Lenka Felcmanová, předsedkyně neziskové organizace Sofa, která se zabývá inkluzivním vzděláváním. Odstavit dítě od důležitých témat by podle ní bylo kontraproduktivní, zvlášť v době internetu, navíc takové vyjmutí dítěte z výuky nemá podle ní žádnou právní oporu.

„Pokud bych se s takovou žádostí setkal, snažil bych se to především vykomunikovat s rodiči,“ uvedl Luboš Zajíc, prezident Asociace ředitelů základních škol a zároveň ředitel Základní školy Pečky v okrese Kolín. Dodal, že osobně se zatím s takovou výzvou nesetkal.

Není podle něj nicméně nikde řečeno, že by rodič měl právo vyjmout své dítě ze vzdělávání v určitých oblastech. „Snažíme se, aby byla tematika přiměřená věku dětí a podaná citlivě. Aby to nebylo tak, že jim budeme něco hrnout do hlavy, ale aby viděly svět v šíři, v jaké je,“ popsal Zajíc.

„Ve stávajících rámcových vzdělávacích programech není výuka LGBTQ+ explicitně ukotvena a je tedy na jednotlivých školách, zda toto téma zahrnou do svého Školního vzdělávacího programu, který je pak pro ně závazný,“ řekl Radek Melichar, mluvčí Národního pedagogického institutu, jenž rámcové vzdělávací programy vytváří.

Změna by mohla nastat s chystanou revizí vzdělávacích programů. „Problematika LGBTQ+ bude její součástí, přičemž záleží na samotných školách, zda ji do výuky zařadí,“ dodal Melichar.

Papež má malér. Stěžoval si na homosexuály v církvi a použil hanlivý výraz

Evropa
Související témata:

Výběr článků

Načítám