Článek
„Další postup ohledně správního rozhodnutí je zejména na rozkladové komisi ministerstva dopravy, kam byl spis vrácen,“ uvedl Mátl, podle něhož bude nyní třeba stanovit, jak stavbu zakonzervovat, aby se minimalizovaly škody. Věří nicméně, že stavební povolení opět brzy nabude právní moci.
Jeden z problémů, na něž ekologové upozornili, spočívá v hlukových studiích. „Jestliže se vypočtené hodnoty modelových studií blíží limitním hodnotám, či je dokonce překračují, je neakceptovatelný argument, že skutečně naměřené hodnoty budou pravděpodobně nižší,“ konstatoval soud a rozhodl, že správní orgány budou muset znovu posoudit, zda jsou použité hlukové studie aktuální a relevantní.
Soud také očekává, že ministerstvo znovu přezkoumá závazná stanoviska a vypořádá rozkladové námitky Dětí Země. „Konečně bude žalovaný řádně zkoumat vliv stavby na krajinný ráz,“ doplnil NSS v závěru rozsudku. Úsek dálnice totiž prochází okrajem přírodního parku Hostýnské vrchy, což krajský úřad pominul.
Nepřezkoumatelná rozhodnutí úřadů
NSS poukázal na sérii pochybení úřadů a poukázal na nepřezkoumatelnost některých jejich rozhodnutí, a proto je zrušil. Právě poukaz na nepřezkoumatelnost úředních verdiktů se aktuálním verdiktem soudu prolíná.
„Nepřezkoumatelnost závazného stanoviska v souladu s výše citovanou judikaturou způsobuje nepřezkoumatelnost rozhodnutí žalovaného (ministerstva dopravy - pozn. red.) a následně i rozsudku městského soudu, která je důvodem pro zrušení napadeného rozsudku i rozhodnutí žalovaného,“ konstatovali soudci směrem dotčeným úřadům.
Patnáct let sporů
Dálnice D49 by měla z Hulína pokračovat přes Fryšták a Vizovice a odtud dále ke slovenským hranicím. Zhruba sedmnáctikilometrový úsek Hulín-Fryšták je ve výstavbě, pro motoristy se měl podle původních plánů otevřít na konci letošního roku. Různé spory však stavbu provázejí už zhruba 15 let.
Jak připomněla ČTK, již dříve přinesl komplikaci rozsudek Krajského soudu v Brně, který letos zrušil rozhodnutí Krajského úřadu Zlínského kraje z předloňského září o změně umístění 22 objektů na budovaném úseku. O umístění některých objektů souvisejících se stavbou dálnice prý úřady rozhodly nezákonně. Jde například o protihluková opatření, provizorní napojení komunikací, retenční nádrže nebo odlučovače ropných látek. ŘSD podalo kasační stížnost.
Myšlenka zmrazit kopec a pak hloubit tunel pro D35 neprošla
Povolení pro stejný úsek dálnice napadl také spolek Egeria, který ale loni se svou kasační stížností neuspěl.
Úsek D49, kterého se stavební povolení týká, začíná u Hulína křížením s dálnicemi D1 a D55, pokračuje k Fryštáku na Zlínsku. Vyhýbá se přitom Holešovu a dalším obcím, kudy prochází současná silnice druhé třídy. Poté má D49 obejít Zlín, Slušovice a Vizovice a zavést řidiče ke slovenské hranici u Horní Lidče.